Funderar på att sätta in en kamin här hemma och ser att det bara är dom dyrare från 10 000kr och uppåt som har tilluftanslutning så att man kan ta luft utifrån...då jag inte behöver en snygg så räcker det att köpa en billig för runt 5000kr hade jag tänkt...

den ska stå nere i källaren där enda rummet som har ventilation är tvättstugan och jag tror inte den borde dra in luft från kamin ifall den ska ta luften ifrån rummet?

uppe är det ventilation i 2 badrum och köket men det borde inte göra så att det är undertryck nere i källaren också?

vad tror ni?

ska jag satsa på en dyrare som drar luftten utifrån?
 
Billigare att ta upp ett ventilationshåll på lämplig vägg i det rum du ska placera kaminen. Tänk bara på att det kan bli lite kall luft som sugs in där så att du inte tex placerar en soffa mellan ventilen och kaminen.
 
Jag har aldrig använt en kamin som tar förbränningsluften utifrån, men om jag inte missförstått något så är det aldrig ett måste. Däremot kan det vara en fördel i hus med mekanisk ventilation. Du kan lugnt satsa på en enkel kamin.

Erik
 
Jag skulle tagit upp ett hål,det blir så mycket lättare att tända (även vid varmväderlek då det är som svårast;))
Sen så kan du ju skruva igen den när du vill ...Sen aldrig fel att kunna få in lite fräschluft ibland:)
 
För att inte nämna vad som kan hända när du startar köksfläkten på max samtidigt då du precis tänt i kaminen. ;-)

Hände mig för ett tag sen när jag bytt köksfläkt till en ny Franke med "bra drag i". Tände i kaminen, gick och stekte lite pannkakor till barnen, startade fläkten och efter ett tag tjöt alla brandvarnare i huset. Kollade in i rummet med kaminen, såg knappt kaminen, hela rummet rökfyllt. Snacka om baksug. Luktade brandrök i ett par dar....

Hade varit bra med lite extra tilluft!!! Så nu är extra tilluft på väg att installeras,

/m
 
A
mape17 skrev:
För att inte nämna vad som kan hända när du startar köksfläkten på max samtidigt då du precis tänt i kaminen. ;-)

Hände mig för ett tag sen när jag bytt köksfläkt till en ny Franke med "bra drag i". Tände i kaminen, gick och stekte lite pannkakor till barnen, startade fläkten och efter ett tag tjöt alla brandvarnare i huset. Kollade in i rummet med kaminen, såg knappt kaminen, hela rummet rökfyllt. Snacka om baksug. Luktade brandrök i ett par dar....

Hade varit bra med lite extra tilluft!!! Så nu är extra tilluft på väg att installeras,

/m
d^_^b

Händer mig ofta.

Frugan sätter på fläkten för hon skall laga mat och jag skall precis tända kaminen.

Det baksug som blir är otroligt speciellt då man har frånluftssystem i huset.

En ventil i väggen räcker för de flesta.
 
Precis, har ett FTX system i huset.

Tilluften löses med en ventil underfönstret bakom soffan så den kommer inte att synas. Funderar på om jag ska ha den elstyrd på nått sätt så man kan öppna/stänga ventilen efter behov. Eller om man tar till femfingermotorn när den ska öppnas/stängas. Eller om det finns nån med "backventil" så den öppnar när undertrycket i rummet ökar och stänger när det är normalt. Vet inte om det finns nn sån ventilvariant.
/m
 
Kaminen jag sätter in (Viking 30) har möjlighet till tilluft underifrån. Jag hade tänkt ta luften från källaren under, där det finns ventiler och på så sätt få bättre luftomsättning där nere på köpet. Det kan väl inte vara någon nackdel?
 
Funkar säkert bra. Idealt är annars att du har ett spirorör som går från undersidan på kaminen och ner i källaren och sedan ut genom ytterväggen till friskluft. Sen om det passar att göra på detta sätt beror ju tex på vad som finns i källaren.
Själv har jag platta på mark så det är lite svårt att få tilluft underifrån.
/m
 
Jag har möjligheten till bägge, börjar med bara källaren och märker vi att det blir sämre av någon anledning går jag vidare med röret ut genom väggen till friheten.. Källaren är ett ouppvärmt förråd just nu och blir gärna lite unken luft där.
 
De flesta som tänder kaminer med uteluftanslutning har ändå oftast luckan lite öppen en stund efter de tänt för att elden lättare "skall ta sig" vilket får det ännu lättare att ryka in.Så enbart uteluftsanslutning är ingen entydig lösning.
 
Sen blir det väl sämre förbränning med en massa svinkall luft utifrån om jag inte har fel.
 
Jo lite sämre förbränning får man, speciellt när det är rejält kallt ute.
Men tar du inomhusluft till kaminen så ska ju den ersättas med uteluft...
Beror säkert på hur tätt huset är men för mig drar det mindre kallt inne sen jag kopplade in uteluft till kaminen.
 
Jovars lite sämre förbränning,,,men en kamin ger ju så mycket mer så det gör ingenting,,Har man uteluft och eldar i en kaminen så får man ett kinderägg helt enkelt!!värme,mys,och bättre självdrag i huset...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.