Göteborgsvillan ska stå tom några vinterveckor.
Har bra erfarenhet av att köra luft/luft-pumpen nere i hallen för underhållsvärme.
Värmeväxlaren på vinden bruka sköta luftombytet galant.
Det är en Rexovent RDAA-anläggning med förvärmare.
Bara den värmaren drar nästan dubbelt i kW mot luftpumpen.
Kan jag stänga av värmeelementet på vinden och bara köra fläktarna?
Eller kan jag stänga av hela aggregatet och i så fall sätta en bordsfläkt i trappan mellan våningarna?
 
Jag ställer frågan igen: Behövs ventilationen
när vi inte är hemma?
 
Nej. Några veckors stopp i en vent. anl. i en tom bostad gör varken till eller från.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Går det inte bara att ställa ner till bortaläge? Det gör jag när jag åker bort och förbrukningen blir märkbart lägre (eftervärmaren är självklart alltid avstängd)
 
E etompau skrev:
Nej. Några veckors stopp i en vent. anl. i en tom bostad gör varken till eller från.
Tack för besked. Som jag trodde: Det är för att hemmavarande ska andas frisk luft som huset ska ventileras.
 
D Dsl skrev:
Går det inte bara att ställa ner till bortaläge? Det gör jag när jag åker bort och förbrukningen blir märkbart lägre (eftervärmaren är självklart alltid avstängd)
Fläktanläggningen är antingen på eller av. Jag stänger av den genom att skruva ur proppen.
"Bortaläge" finns nog inte på vår Rexovent...
 
O Ombenning skrev:
Fläktanläggningen är antingen på eller av. Jag stänger av den genom att skruva ur proppen.
"Bortaläge" finns nog inte på vår Rexovent...
D Dsl skrev:
Går det inte bara att ställa ner till bortaläge? Det gör jag när jag åker bort och förbrukningen blir märkbart lägre (eftervärmaren är självklart alltid avstängd)
Kan du möjligen vara lite mer specifik? Vad betyder "bortaläge"?
 
O Ombenning skrev:
Kan du möjligen vara lite mer specifik? Vad betyder "bortaläge"?
Är din enda möjlighet att styra aggregatet att skruva ur säkringen är det ju inte mycket att göra.

Antar att det iaf är ett gammalt aggregat. I ditt läge skulle jag köpa ett nytt aggregat på stuts. Antagligen mycket strömsnålare fläktar, högre verkningsgrad och förbättrade reglermöjligheter borde kunna betala sig med dagens elpriser
 
D Dsl skrev:
Är din enda möjlighet att styra aggregatet att skruva ur säkringen är det ju inte mycket att göra.

Antar att det iaf är ett gammalt aggregat. I ditt läge skulle jag köpa ett nytt aggregat på stuts. Antagligen mycket strömsnålare fläktar, högre verkningsgrad och förbättrade reglermöjligheter borde kunna betala sig med dagens elpriser
Tack för respons. Tja, fläktarna funkar bra. Dom är båda nyrenoverade och drar väldigt lite ström. Men värmeaggregatet, som värmer ingående luft, det ligger på sisådär 2 kiloWatt. Alltihop är från 1982 och saknar "bortaläge. Tidigare hade vi en "tyristor" som vi kunde styra från spisfläkten. Men nu är det antingen på eller av. Hela middevitten = fläkt plus 2 kWa förvärme, eller proppen ur.
Det jag egentligen vill veta är om det är ok att lämna villan "ventilationslös". Eller kommer vi då efter ett par veckor få en massa mögel i köksskåpen och i soffan i vardsagsrummet...
Men det kanske är svårt att sia om...?
 
O Ombenning skrev:
Tack för respons. Tja, fläktarna funkar bra. Dom är båda nyrenoverade och drar väldigt lite ström. Men värmeaggregatet, som värmer ingående luft, det ligger på sisådär 2 kiloWatt. Alltihop är från 1982 och saknar "bortaläge. Tidigare hade vi en "tyristor" som vi kunde styra från spisfläkten. Men nu är det antingen på eller av. Hela middevitten = fläkt plus 2 kWa förvärme, eller proppen ur.
Det jag egentligen vill veta är om det är ok att lämna villan "ventilationslös". Eller kommer vi då efter ett par veckor få en massa mögel i köksskåpen och i soffan i vardsagsrummet...
Men det kanske är svårt att sia om...?
Har sett flertalet anläggningar där aggregaten står stilla och där blir kondens i kanalerna för att luften står stilla, el batteriet är även till för att frosta av värmeväxlaren så om du kopplar bort den så finns risken att värmeväxlaren blir full av is.
Om ni inte vill investera i ett smartare aggregat så borde ni sätta in typ en 5 stegs trafo till fläktarna så att man kan sänka flödet och ventilera mindre.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
F Fredrik Persson4 skrev:
Har sett flertalet anläggningar där aggregaten står stilla och där blir kondens i kanalerna för att luften står stilla, el batteriet är även till för att frosta av värmeväxlaren så om du kopplar bort den så finns risken att värmeväxlaren blir full av is.
Om ni inte vill investera i ett smartare aggregat så borde ni sätta in typ en 5 stegs trafo till fläktarna så att man kan sänka flödet och ventilera mindre.
Vad bra att jag såg detta! Jag har styrning via fläktkåpan idag och ser det som ett alternativ(trafo) att sänka det totala grundflödet i huset samt att bli kvitt fläktkåps-styrningen som bonus. Fläktkåpan har steg 1-3 och när man vrider åt andra hållet är det 2 "sommarlägen" tror jag det kallas. Ftx-aggregatet är av typ "Vevex" från 1980. Bägge fläkthjulen delar på samma motor.

Hur kan man enklast ta reda på vad mitt grundläge är idag så att man säkerställer att trafo:n ger lägre varvtal?

Tacksam om du kan rekommendera någon lämplig produkt för detta!
 
Redigerat:
Lättaste sättet är att mäta vilken spänning du har ut ifrån kåpan, antingen nere vid kåpan eller uppe vid aggregatet.

Jag hade satt dit något sådant här eller liknande: https://www.ventilationsshopen.se/s...MI-JyMj7ft-wIVSwqiAx2MtgasEAQYASABEgLgCfD_BwE

Beroende på vilken lägsta spänning som din kåpa lämnar ut så får man se vad man kan ersätta den med, denna trafo lämnar ut minst 80 volt.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.