När det inte längre behövs våtrumsgips bakom våtrumsmatta tog jag för givet att det inte heller behövdes våtrumsspackel utan körde med vanligt väggspackel. Nu blev jag lite orolig når jag pratade med mattläggarens hjälpreda som pratade om våtrumsspackel. Jag sa aldrig vad jag använt. Förmodligen pratade han om spacklet som ska läggas från mattkanten och en bit upp på väggen.

Men det verkar väl lite ologiskt om det räcker med vanligt pappgips medan att det skulle behövas våtrumsspackel?

/Mats
 
Jo det ska vara våtrumsspackel
Våtrumsgipsen var egentligen vanlig gips men med ett ytskikt som inte kan mögla
 
Vad kan hända om inte har använt våtrumsspackel. Tänkte som sagt inte alls tanken då det var vanligt gips och nu kommer mattläggaren till veckan. Finns risk att mattläggaren ser det och backar? Det är ju inte helt lått att ordna det i efterhand.

/Mats
 
Skillnaden mellan vanligt spackel och våtrumsvarianten är nog bara att våtrumsspackel innehåller ett antimögelmedel.

Har man ändå vanlig kartonggips, så kommer nog gipsskivan att mögla minst lika mycket som spacklet, ifall det blir en läcka. Kartonggips "förbjöds" ju eftersom pappret har en tendens att mögla med giftigt svartmögel även för mikroskopiska vattenmängder. BKR gav upp sitt motstånd mot vanlig gips, för GVK vägrade ta bort det ur sin rekommendation, så många rena kakelfirmor började följa GVK (plastmatte branschen) istället för sin egen branschorganisation.

Så länge det är tätt spelar det ingen roll,
 
Precis så tänkte jag också. Ringde och pratade med killen på Colorama så brukar hjälpa mattläggaren. Det enda han kunde tänka sig var att spacklet inte klarade av limmet men han skulle kolla upp det med mattläggaren. Själva använde dom dock alltid våtrumsspackel. Vet dock inte om det uttryckligen står att man måste ha det då man använder kartonggips.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.