Hejsan,

Jag har en duktig snickare på plats i mitt hus och han ska sätta pärlspont i kökstaket. Taket kommer lämna 25 cm utrymme ovanför eftersom badrummet ovan har en del avloppsrör som går under golvet.

Nu kommer vi dra fläktröret över/bakom kökstaket in i murstocken. Tanken slog mig att man kanske behöver ha en rensningsmöjlighet? Jag såg på en gammal bild på köket att det fanns ett litet lock mot murstocken...

Tacksam för tips för takbygget påbörjas troligen i morgon!
 
  • Kök före renovering med blå skåp, vitt kakel och träbänkar, utrymme för pärlspont i taket indikerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet träbjälklag med avloppsrör och vit plastklämma innan installation av pärlspont i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
Man brukar sätta en renslucka där imkanalen gör skarpa böjar för att sotaren ska kunna komma åt hela sträckan när det inte går från ändpunkterna.
 
Ja, men då sätter vi en förgrening precis efter utloppet från murstocken, så kan jag ha ett lock där och man kommer åt att rensa och inspektera. Tack för input!
 
Kan tillägga här i diskussionen att jag fick lite bassning av min sotare för att det saknades renslucka för vår imkanal. Inte för att det är något krav, men han tyckte att det blir jobbigt för oss den dagen en fågel eller fågelbo letat sig ner...
 
tensiden tensiden skrev:
Kan tillägga här i diskussionen att jag fick lite bassning av min sotare för att det saknades renslucka för vår imkanal. Inte för att det är något krav, men han tyckte att det blir jobbigt för oss den dagen en fågel eller fågelbo letat sig ner...
Aha! Bra att veta : ) Då känns det ändå bättre att jag kom på det innan det var för sent!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.