Har haft en grävare här som grävt ur för altanen. Se bild.
Funderar på om det räcker att fylla upp med bärlager och lägga altanen på plattor eller om jag behöver sätta plintar.
1377807090152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ju hyfsat plant ut så plintar behövs ju inte av den anledningen. Däremot om du funderar på tak över altanen, nu eller i framtiden, så behövs ju plintar. Vad kan frostfritt djup vara i Örebro? 1 meter kanske? Det blir ju mycket gräva, om du inte använder jordborr då.

Själv kör jag flytande och har inga som helst problem, men här är det närmare 2 meter till frostfritt också..., så det var helt enkelt för drygt tyckte jag.
 
Det är plant. Den kommer ligga väldigt nära marken. Slipper gärna plintar och hoppas det räcker att fylla upp med bärlager.
Möjligt att vi ska ha en del inglasad i framtiden. Räcker det att sätta plintar där eller måste man köra hela då?
 
En altan vilar alltid på pelare, stolpar, plintar eller möjligen delar av byggnaden. En veranda eller terass ligger däremot i markplan - den förstnämnda har alltid tak.
 
Locke skrev:
En altan vilar alltid på pelare, stolpar, plintar eller möjligen delar av byggnaden. En veranda eller terass ligger däremot i markplan - den förstnämnda har alltid tak.
Bra då har vi rett ut det om någon inte förstod...
 
Det skulle ju kunna fungera med att köra flytande och sätta plintar för att bära upp tak senare, det behöver ju bara vara plintar där stolparna som håller bärlina för takets reglar sitter. Antingen behöver du ju såga upp golvet då, för att sätta dit plintarna eller så sätter du dem utanför altanen. Med inglasning kan det kanske bli lite svårare, det är överkurs för mig.
 
det duger gott med plattor om man paddar lite i gruset.
 
  • Gilla
emde
  • Laddar…
daugaard skrev:
det duger gott med plattor om man paddar lite i gruset.
Fler som delar den uppfattningen?
 
Locke skrev:
En altan vilar alltid på pelare, stolpar, plintar eller möjligen delar av byggnaden. En veranda eller terass ligger däremot i markplan - den förstnämnda har alltid tak.
Vi hade en ca 80 cm hög helgjuten uteplats i betong med tak på landet, vad kallar du det? :p
 
  • Gilla
emde
  • Laddar…
emde skrev:
Fler som delar den uppfattningen?
Jag har sett många altaner (definitionsfel enligt ovan men jag är en gammal hund...) som vilar på en markbädd och som gjort så i många år (vissa över 30) utan problem. Det beror helt på vad din markbädd består av. Om det är lera så måste du ner till frostfritt djup, antingen ett såpass djupt bärlager eller plintar. Om marken däremot är väldränerad så går det fint att lägga ett bärlager och padda det.
Om du har tillgång till bygglovshandlingar och dokument från när huset byggdes finns det säkert en geoteknisk undersökning som säger vad du har för massor. Om inte kanske kommunen har tillgång till det.

Jag kommer att bygga om mina altaner till nästa år och kommer inte att sätta plintar. Att det inte skulle gå att glasa in i efterhand utan plintar tvivlar jag på.
 
emde skrev:
Fler som delar den uppfattningen?
Japp vår uteplats ligger på en 30-tal betongplattor direkt på bärlagret (gamla fyllnadsmassor) samt fyra plintar för stolparna till vindskydden. Hur stabilt som helst just nu iallafall.

Min uteplats kostade omkring 8000 att bygga. Jag tänkte mig att om jag i framtiden vill ha ett tak så kan jag ta merkostnaden att bygga om uteplatsen då. Troligen går det också att öppna upp trädäcket och sätta in plintar på strategiska ställen isåfall.
 
Kanske skulle berätta mer.
Huset är nybyggt så har koll på marken. Det är gammal åkermark bestående av ganska mycket lera.
Måste man ha plintar då?
 
Risken är att lera skjuter på våren, dvs stenar kan finnas och röra till det. Lera binder också vatten på ett annat sätt. Själv hade jag altan/terass i sandbädd på lerjord i över tjugo år. Hälften av tiden inglasad, och då kunde man märka ytterst lite rörelse efter tjälen men inget som förstörde. Sålde för åtta år sen men tror den finns kvar än?
 
  • Gilla
emde
  • Laddar…
Är det tjälfarlig mark så är det riskabelt med både plintar och upplag av plattor.

Du kan behöva gräva ner till frostfritt och lite till och gjuta en plint in situ. I botten av hållet kastar du ner tvättade fuktade stenar och block med en skyffel betong mellan varven. Sen i med väl tilltaget gjutrör och grovbetong S1 som vibreras ner i sulan.
 
Locke skrev:
Är det tjälfarlig mark så är det riskabelt med både plintar och upplag av plattor.

Du kan behöva gräva ner till frostfritt och lite till och gjuta en plint in situ. I botten av hållet kastar du ner tvättade fuktade stenar och block med en skyffel betong mellan varven. Sen i med väl tilltaget gjutrör och grovbetong S1 som vibreras ner i sulan.
Det är riskabelt att gå ut och gå. Man kanske alltid ska ha hjälm och skyddsväst på sig?
Allt handlar om hur stor risk det är kontra arbetet att göra det. Jag vill göra så enkelt som möjligt. Hur många altaner/trädäck/terasser är byggda såhär? De som inte är det? Rasar alla ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.