Hej

Behövs alltid pelare som avlastar bärlinan när man bygger en del av huset med ryggåstak?
Om man säger att huset är 10m långt och vill ha 4m ryggåstak mitt i huset för öppet upp i nock. Skulle tex extra ramverkstakstolar på båda sidor om kunna ta vikten från bärlinan ("som hängs upp") för att få en helt öppen planlösning på undervåningen?
Jag har för mig att jag har sett en bild på nån liknande konstruktion, eller har jag fel?

Mvh
Pär
 
Mikael_L
Konstruktivt är det givetvis möjligt.

1. 4 meter spännvidd på nockbalk i limträ = ingen omöjlighet och en hyggligt trevlig dimension på limträt.
2. Bära upp limträt extra takstolar går, ja. Kan ev behövas 2 extra på bägge sidorna eller någon annan förstärkning.
3. Kraften från dessa takstolar ska ner genom nedervåningens ytterväggar = ev förstärkning i vägg med limträpelare eller reglar.
4. Kraften ska tas om hand i grunden, dvs kantbalkens linjelast blir istället 4 st mycket högre punktlaster. Ev måste grunden förstärkas på något vis.

"Allt" går, men ibland blir det för dyrt.

Du bör nog låta någon kunnig titta på just ditt hus och räkna på allt. Behövs grundförstärkning kan det nog bli lite väl blodigt antar jag.
Är det ett nytt hus som fortfarande är på ritbordet så har du alla chanser i världen att få till en trevlig lösning.

Sen kan du även fundera på saxtakstolar, ger nästan samma resultat, bara inte riktigt lika högt i tak i ryggåsdelen.
 
Tack för svaret, så det finns möjligheter!

Är fortfarande på ritbordet och jag ska träffa en första konstruktör på tisdag. Vill bygga lättbetonghus så lasten fördelar sig lite på väg ner till grunden (med någon förstärkning där takstolarna vilar på väggen). Har tittat på saxtakstolar men då tanken är att vi bara ska ha öppet upp i nock i halva delen (en "loftgång" med liten toalett i andra) behövs takhöjden.

/Pär
 
Mikael_L
Du kan ju ha saxtakstolar i ryggåsdelen och ramverkare i loftdelen.
Men menar kanske att man tar sig in till loftdelen via ryggåsdelen, och då funkar det inte med lägre tak där ...
 
Precis, trappan upp är i takåsdelen till båda loften via en loftgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.