Hej!

Jag har bestämt mig för att byta ut min gamla vattenutkastare då den läcker, är ful och jag kom över en ny billigt.
Framledningsröret är på 15mm men saknar avstängning så jag tänkte fixa det i samband med bytet.

Klämringskopplingar har jag någorlunda koll på men är lite osäker på G1/2 kopplingen som kommer från nya vattenutkastaren. Jag köpte en ballofix med G1/2 till klämring 15. Behövs det en packning mellan ballofixen och utgående böj från vattenutkastaren, där G1/2 möts? Det är två plana ytor som möts.

Bifogar bilder på avslutande böj och ballofix samt bild på hur det ser ut idag på insidan.
VVS-tillbehör på träbänk: en ballofix och klämringskoppling för vattenrörsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vattenutkastare med rost och klämringskoppling på vägg med synliga rör och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ytterligare fråga: Vad är det för förhöjning på det befintliga 15 röret 10cm höger om vattenutkastaren? Är det någon skarv?

Tack!
 
Är det ingen som vet? Vill helst få ihop det när jag väl tagit isär allt.
 
Bottnar den i ballofixen så räcker det med en packning, kolla så den inte går för djupt och avstängningsarmen slår i vinkeln bara. Med lin och linpasta så kan du täta så du får armen där du vill istället.
 

Bästa svaret

tommib
Där är det nog bättre med lin+pasta. Det är enkelt att använda när man vant sig, första gångerna blir det kanske lite kladdigt men det är bara att torka av.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Den där upphöjningen på röret ser ut att vara en lödskarv.
Hamnar den nära klämringskopplingen?
Kolla undersidan på röret så det inte hänger lod som hamnar ivägen för klämringen.

Vill linet glida på gängorna på 90-vinkeln kan man fila/rispa lite på topparna på gängorna.
 
tommib tommib skrev:
Där är det nog bättre med lin+pasta. Det är enkelt att använda när man vant sig, första gångerna blir det kanske lite kladdigt men det är bara att torka av.
Jag har aldrig provat lin och pasta förut men det blir kul att testa något nytt!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Den där upphöjningen på röret ser ut att vara en lödskarv.
Hamnar den nära klämringskopplingen?
Kolla undersidan på röret så det inte hänger lod som hamnar ivägen för klämringen.

Vill linet glida på gängorna på 90-vinkeln kan man fila/rispa lite på topparna på gängorna.
Det stämmer som du säger. Det är två små loddroppar på undersidan i vardera riktning. Klämringen kommer hamna 3-4cm brevid skarven. Är det ett problem?
 
krikur krikur skrev:
Det stämmer som du säger. Det är två små loddroppar på undersidan i vardera riktning. Klämringen kommer hamna 3-4cm brevid skarven. Är det ett problem?
Nej, det låter helt okay.
Då ska det inte vara något lod i vägen för klämringen eller ojämnt så det riskerar läcka. Dessutom var det väl mjukt lödtenn.
 
  • Gilla
krikur
  • Laddar…
Ville bara följa upp med att säga att det gick alldeles utmärkt att köra lin och pasta även om det var första gången för mig!
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.