Behöver göra vid golvet under kaminen (Scanspis) och behöver således koppla loss skorstenen från kaminen, göra vid golvet, och sen koppla tillbaks den. Läget kommer inte flyttas. Eftersom golvet kommer höjas ca 16mm kanske skorstenen blir lite kortare men har för mig att skorstenen är teleskop-aktig och att delarna går in i varandra. Kommer jag behöva göra ny besiktning av sotare innan jag startar upp den? Känns som att det inte skulle behövas?
 
Claes Sörmland
Nej, det är ingen väsentlig förändring som kräver anmälan till kommunen och ny installationsbesiktning. Underhåll är ingen förändring.
 
Är det en topmonterad modulskorsten som du ska "lyfta av" kaminen eller är kaminen ansluten mot en murad skorsten. I det senare fallet behöver du inte göra någonting, men om du ska lyfta upp en modulskorsten för att få bort kamin bör du nog överväga att provtrycka efteråt. Har varit med en gång om att det blev (riktigt) otät efter en sån operation.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Japp, toppmonterad är den. Tack för svaret, då ska jag ta kontakt ändå!
 
Inget krav på det men här kostar en besiktning med provtryckning 2500kr.
Billigt enligt mig om man tänker på vad som kan hända om något blir fel. Minsta glipa kan innebära rök eller sot ihela huset, rök kan läcka in och förgifta hela familjen.
 
Claes Sörmland
Se bara till att köpa rätt tjänst hos rätt företag. Du vill beställa en provtryckning av befintlig eldstad. Du vill INTE beställa en installationsbesiktning. Du behöver inte köpa tjänsten hos det företag som kommunen har upphandlat för brandskyddskontroll eller rengöring (ibland slarvigt kallat för "sotaren").

Anledningen är att det senare görs efter en anmälan om väsentlig ändring av en eldstad. Och det har du inte gjort och kan hamna i problem med kommunen om du beställer en installationsbesiktning när firman skickar in ett installationsprotokoll till kommunen. Det hände i min kommun, blev en massa tillsynsärenden som öppnades.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se bara till att köpa rätt tjänst hos rätt företag. Du vill beställa en provtryckning av befintlig eldstad. Du vill INTE beställa en installationsbesiktning. Du behöver inte köpa tjänsten hos det företag som kommunen har upphandlat för brandskyddskontroll eller rengöring (ibland slarvigt kallat för "sotaren").

Anledningen är att det senare görs efter en anmälan om väsentlig ändring av en eldstad. Och det har du inte gjort och kan hamna i problem med kommunen om du beställer en installationsbesiktning när firman skickar in ett installationsprotokoll till kommunen. Det hände i min kommun, blev en massa tillsynsärenden som öppnades.
Precis så är det. Men då kan det vara bra att anlita den kommunala ( även om det inte behöver vara det) eftersom den har koll på kommunens register och där finns all dokumentation.
 
L Linda_71 skrev:
Precis så är det. Men då kan det vara bra att anlita den kommunala ( även om det inte behöver vara det) eftersom den har koll på kommunens register och där finns all dokumentation.
Varför då, det är ju bara en provtryckning som skall göras?
Vet man vad man gör så gör man det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.