Hej,

Har fått lite olika offerter på solcellsanläggningar som är relativt lika. Dock i en ingår en modbus smartmeter som rådgivaren tycker jag skall ha ifall ingående och utgående last någon gång är högre än säkringarna. Är detta något som behövs så jag ej hört det av andra eller beror det på anläggningen och min förbrukning samt förbrukningsmönster?

Med vänlig hälsning,
 
Beroende på hur anläggningen är dimensionerad kan du behöva det. Med en modbus smart meter kan din växelriktare producera en ström på ex. 25A men dina huvudsäkringar endast är på 20 utan att de löser ut. Du kan då nyttja de 5A till interna laster utan att behöva säkra upp. Ett alternativ till det hela är att montera separata produktionssäkringar utan att du behö er betala med för ett större abonnemang på förbrukningen. Då kan du ha ex. 16A för den ström du köper och 25A för den du säljer utan att det kostar en massa extra, förutom ombyggnaden av ditt säkringsskåp då...
 
N NoOne2k skrev:
Beroende på hur anläggningen är dimensionerad kan du behöva det. Med en modbus smart meter kan din växelriktare producera en ström på ex. 25A men dina huvudsäkringar endast är på 20 utan att de löser ut. Du kan då nyttja de 5A till interna laster utan att behöva säkra upp. Ett alternativ till det hela är att montera separata produktionssäkringar utan att du behö er betala med för ett större abonnemang på förbrukningen. Då kan du ha ex. 16A för den ström du köper och 25A för den du säljer utan att det kostar en massa extra, förutom ombyggnaden av ditt säkringsskåp då...
Konstigt tänker jag rent spontant att inte alla rekommenderar modbus smartmeter i mitt fall. För risken kommer alltid finnas att jag när jag producerar max och ex laddning av bil går på max kommer lösa ut säkringar. Det var det han som lade med modbus smartmeter i offerten nämnde.
 
Mitt på dagen när anläggningen producerar som mest och elbilen står hemma med tomt batteri förbrukar du ju det som produceras. Problemet kan uppstå när solen står som högst, du har ingen eller låg internförbrukning och en anläggning som är dimensionerad nära storleken på dina huvudsäkringar.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Mitt på dagen när anläggningen producerar som mest och elbilen står hemma med tomt batteri förbrukar du ju det som produceras. Problemet kan uppstå när solen står som högst, du har ingen eller låg internförbrukning och en anläggning som är dimensionerad nära storleken på dina huvudsäkringar.
Det kommer ju inte hända så ofta men kan ju göra då man inte är hemma. Vad händer om den situationen sker utan modbus smart meter, går säkring och solel levereras inte och inget i huset får ström?

Nedan offerter med effekt har jag fått:

16 700 kWh utan modbus
15 730 kWh med modbus
17 460 kWh utan modbus

Kan nämna vi har 20 A säkring nu men kommer förmodligen gå upp till 25A pga solcellsanläggning men även tillkommande saker som kommer förbruka ström i hemmet.
 
För att svara på den viktiga frågan, om solcellerna producerar mer än vad säkringarna är gjorda för kommer de att lösa ut och hela huset blir strömlöst och det kommer inte ske någon produktion.

Är det beräknad årsproduktion kWh eller installerad effekt kwp?

Jag tror inte du behöver säkra upp till följd av solcellerna.

Jag hittade tidigare en sida från europeiska unionen med soldata, där man kunde få ut beräknad produktion baserat på plats, installerad effekt, riktning och takvinkel. Tyvärr hittar jag inte den just nu, men det jag vill komma till är att alla de sakerna spelar roll. Min anläggning är beräknad till 18.72kwp med 20A huvudsäkringar och smart meter. Mätaren är mest för att jag tycker det är roligt ;) Grannen som har samma taklutning men andra väderstreck har med sin anläggning på 17-någonting kWp samma uppskattade årsproduktion som mig. Det ska bli intressant att jämföra våra anläggningar om ett par månader för att se hur mycket vi har producerat. Vi har ytterligare en granne med lite större installerad effekt men ett sämre läge på taket så även där ska det bli spännande att se hur det påverkar produktionen.

Det man ska titta på är hur mycket som beräknas produceras under den bästa timmen på dygnet den bästa dagen på året. Med 20A huvudsäkringar kan du producera ca 14kw. Beräknas du producera mer än så efter att den interna förbrukningen har dragits av kan det vara läge att installera en smart mätare.
 
N NoOne2k skrev:
För att svara på den viktiga frågan, om solcellerna producerar mer än vad säkringarna är gjorda för kommer de att lösa ut och hela huset blir strömlöst och det kommer inte ske någon produktion.

Är det beräknad årsproduktion kWh eller installerad effekt kwp?
Anläggning 1: Installerad effekt 17,42 kWp, årlig produktion 16 700 kWh.
Anläggning 2: Installerad effekt 15,8 kWp, årlig produktion 15 730 kWh.
Anläggning 3: Installerad effekt 17 680 Watt, årlig produktion 17 460 kWh.


Jag tror inte du behöver säkra upp till följd av solcellerna.

Jag hittade tidigare en sida från europeiska unionen med soldata, där man kunde få ut beräknad produktion baserat på plats, installerad effekt, riktning och takvinkel. Tyvärr hittar jag inte den just nu, men det jag vill komma till är att alla de sakerna spelar roll. Min anläggning är beräknad till 18.72kwp med 20A huvudsäkringar och smart meter. Mätaren är mest för att jag tycker det är roligt ;) Grannen som har samma taklutning men andra väderstreck har med sin anläggning på 17-någonting kWp samma uppskattade årsproduktion som mig. Det ska bli intressant att jämföra våra anläggningar om ett par månader för att se hur mycket vi har producerat. Vi har ytterligare en granne med lite större installerad effekt men ett sämre läge på taket så även där ska det bli spännande att se hur det påverkar produktionen.
Jag gissar även att man oavsett vill ha statistiken eller kunna ställa in så det ej blir problem med lasterna kan installera en modbus i efterhand mot en kostnad av elektriker.

Det man ska titta på är hur mycket som beräknas produceras under den bästa timmen på dygnet den bästa dagen på året. Med 20A huvudsäkringar kan du producera ca 14kw. Beräknas du producera mer än så efter att den interna förbrukningen har dragits av kan det vara läge att installera en smart mätare.
Det är ju lite detta jag har svårt att tolka det jag vet utifrån det anläggningarna har information om samt vad jag eventuellt förbrukar och om 20A räcker. Alla tre har gett info om att jag förmodligen behöver säkra upp till 25A, men som sagt jag kan ej avgöra om det behövs eller inte och vad konsekvenserna blir om jag inte säkrar upp fast jag borde?
 
Redigerat:
Konsekvensen är att säkringarna kommer slå ifrån om du producerar mer än vad säkringen tillåter.

Jag kom på vad modelleringsprogrammet hette! PVGIS. Det finns här : https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Där kan du mata in all din data om solpanelernas läge och få fram timvärden för ett antal år tillbaka. Genom lite klipp och klistra i Excel går det att räkna ut vad anläggningen producerar (teoretiskt) som mest utifrån data om solcellsinstrålningen de senaste ~10 åren.
 
Det spelar ingen roll hur mycket effekt panelerna på taket kan avge (kWp), det som avgör systemets storlek mot elnätet är växelriktaren märkeffekt. Bara så ni inte blandar morötterna med rödbetorna :)

Med 20A huvudsäkring kan man ha en växelriktare på max 13,8kW (√3x400x20)
Med 25A huvudsäkring kan man ha en växelriktare på max 17,3kW (√3x400x25)

Om man sen skulle vilja "maxa" systemet så kan man ta hänsyn till egenförbrukning (som inte skickas ut på elnätet d.v.s. belastar inte huvudsäkringen). Då kan man ha en växelriktare som är större än vad huvudsäkringen "tål" men man behöver ha något som håller koll på detta och som minskar uteffekten från växelriktaren så man inte överbelastar huvudsäkringen (som i ditt fall kallas modbus smartmätare)

Sen brukar man säga att 10-15% överkapacitet på taket kan vara bra för att kompensera för förluster i kablar och solcellernas "degradering" med åren.

Ett bra ställe på nätet är www.solcellskollen.se, där får man information och förklaring till det mesta man behöver inför/under projektering av solcellsanläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
GSG70 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.