Har haft en säljare på besök som försökt sälja på mig fjärrvärme, och det är en sak som jag blev lite fundersam på....

Lite bakgrund: Jag har idag en elförbrukning på drygt 25.000 kWh till mitt hus som har vattenburen eluppvärmning. Om man räknar med att 5.000 kWh går ut till hushållsel, så återstår 20.000 kWh för uppvärmning och varmvatten.

Om jag skulle byta till fjärrvärme, skulle jag behöva mindre än 20.000 kWh? Säljaren sa att eftersom man inte har någon varmvattenberedare, så blir det effektivare att göra varmvattnet, eftersom varmvattnet värms "live", och man behöver inte hålla värmen i varmvattenberedaren. Hur mycket mindre energi kan man i så fall räkna med? Är det någon förlust även i elpannan jämfört med fjärrvärmen?

Jag har lite svårt att få kalkylen att gå ihop, eftersom det trots allt blir en skaplig slant för installationen (69.000 kr) och energipriset ligger på minst 88 öre /kWh.
 
D
Ja, det går åt något mindre energi, eftersom den gör varmvatten "on-line". En modern välisolerad VV-beredare drar nog runt 5 kWh/dygn enbart för att hålla vattnet varmt (i alla fall drar min bergvärme VP ca 1.8 kWh/dygn för detta, och det borde motsvara runt 5 kWh/dygn för en elpanna).
 
Jag tror inte att det går åt 5kWh per dygn för att hålla värmen i beredaren, jag loggar elförbrukningen för vårat varmvatten och det går för oss totalt 7kWh per dygn inklusive all förbrukning, verkar konstigt om 5 av dessa vore förluster......möjligen en eller ett par kWh.
 
Säljaren påstod att med fjärrvärme så krävdes 15% mindre energi jämfört med elpannan!!! Med min förbrukning så skulle det vara drygt 8kWh/dygn. Detta låter ju helt befängt!?!

Jag har sökt lite på Internet, och hittar uppgifter om att det krävs omkring 1kWh/dygn att hålla värmen i varmvattenberedaren. Det känns mer rimligt. Det skulle innebära att elpannan drar 2% mer energi än fjärrvärmen.
 
D
Njae, det beror nog på vad du har för elpanna och hur välisolerad själva panndelen är. Jag tror aldrig att du kommer undan med 1 kWh/dygn för att hålla värmen i din elpanna... Hur varmt är pannrummet? Är det normalvarmt, som de övriga rummen i huset eller är det onödigt varmt?
 
Vad har du för reglering på pannan idag? Kör du handshuntat utan termostatventiler så håller jag med säljaren om besparingen. Vad gäller varmvattnet så vet jag inte om du har en fungerande blandningsventil, om det ens finns någon, men om man går från att köra ut 80gr på varmvattnet till kanske 55gr så sparar man en hel del förluster. Givetvis så sparar man lite förluster genom att varmvattnet värms momentant, men det gör man bara under sommarmånaderna (på vintern har man ju i de flesta fall nytta av all värme). Har du haft direktel sedan tidigare så tillkommer även elförbrukningen för cirkulationspump, ca. 200-1000KWh beroende på hustyp osv. Det är i det närmaste omöjligt att förutsäga vad som händer med förbrukningen efter byte till värmekälla. Vad har du för ventilation???
 
För oss två personer går det sommartid ca 7-8 kWh/dygn fjärrvärme för varmvatten. Har även diskmaskinen kopplad till varmvatten.
När vi varit i stugan har det gått 1 kWh/dygn i någon sorts cirkulationsförlust skulle jag tro, eftersom inget varmvatten är uttaget.
 
pruzze skrev:
Om jag skulle byta till fjärrvärme, skulle jag behöva mindre än 20.000 kWh?

Jag har lite svårt att få kalkylen att gå ihop, eftersom det trots allt blir en skaplig slant för installationen (69.000 kr) och energipriset ligger på minst 88 öre /kWh.
Om man har en gammal elpanna som ska ändå bytas snart så kan man överväga byte till fjärrvärme. Fjärrvärme är lika bekväm som elpanna (ingen arbetsinsats) och brukar vara något biligare än el. Du kommer dock behöva ungefärr lika mycket energi som idag så något nämnvärt besparing blir det inte.

Det jag skulle jämföra är investeringskostnad och kWh pris för ny elpanna och för fjärrvärme ....om elpannan skulle ändå bytas inom närmaste framtid ...
gaia
 
Det låter som försäljarsnack, elpannan har alltid 100% verkningsgrad (inget går ut genom skorstenen). Vad man kan tjäna på är om det är för varmt där pannan står. Tar du bort pannan så kanske du måste ha ett element där istället för att hålla det rummet varmt, +- noll.

Du kommer att behöva lika många kWh som tidigare men fjärrvärmen är kanske billigare per kWh. det kanske var det försäljaren menade men han kunde inte skilja på kWh och ören.

Mitt råd är att anslut till fjärrvärmen, ofta är det sopor eller annat avfall som eldas, elströmmen behöver vi till annat.

Protte
 
Håller med. Man brukar tala om "kvalitet" på energi, och el håller en alldeles för hög kvalitet för att slösas bort till uppvärmning. El ska man ha till maskiner, tv, mobilladdare, ja ni förstår.
 
Diskmaskin på varmvattnet??
 
prototypen skrev:
Det låter som försäljarsnack, elpannan har alltid 100% verkningsgrad (inget går ut genom skorstenen).
Protte
Om termodynamikens andra huvudsats gäller så måste du ha rätt om det här. Har funderat lite på hur stora förluster det blir i distributionen av fjärrvärme. Kan inte undgå att se de snöfria områdena där ledningarna grävdes ner för några år sedan.

VH/Findus
 
Förlusten i elnätet ska visst vara runt 5%.
Fjärrvärmen vet jag inte med ett delta T på 120 grader och en isolering på 5-6 cm kan ju inte vara förlustfri.

Protte
 
D
Ca 5-10% förlust beroende på nätets ålder och hur utspridda abonnenterna är.
 
Då borde alltså fjärrvärme kosta mer i kw räknat än att värma med el. Vinsten måste ligga i att priset per kw är lägre med fjärrvärme. Så kan det bli om det finns spillvärme tillgänglig. I Luleå och Oxelösund finns det stålverk som värmer hela staden. Det finns säkert fler exempel på städer med kraftkrävande industrier.

VH/Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.