Hej.

Stundande altanbygge.

Förutsättningar:

Höjd mark -> dörr: 35 cm.

I nuläget ligger några s.k trallor på platsen för altanen. Det är 90*90 cm förspikade "altanbrickor" som i sin tur ligger på tryckimp. brädor som är i kontakt med marken. Dessa har legat i ca 20-25 år och mår pyton.

Bädden de ligger på är sand/småsten ( max storlek på ca 100*100*100mm, därimellan vanlig 0-4 sand) och 1-3 cm jordliknande krafs överst.

Igår hade jag besök av min "plast-far" som dessutom är erkänt duktig säljare inom trävaruhandel. Vi skall göra altanen tillsammans och gick igenom konstruktion etc. Hans förslag var att använda sandbädden (som mig veterligen "ligger still") och lägga 40*40 cm betongplattor under bärlinor bestående av 45*195 och därefter köra med 45*145 cc 60 som golvreglar.

För höjden skull kommer vi skrapa av en 6-7 cm av sandbädden och får således bort jorden/mullet/krafset.

Vinner man någonting på stabiliteten att gräva ur under den tänkta palceringen för plattorna och ha makadam i det utrymmet?

Är lösningen ok eller behöver man använda plintar? Altanen kommer vara ca 4,4*6,2 meter med en avkapat hörn så den blir femkantig.

Tack!
 
apotekarnes
TryBran skrev:
Bädden de ligger på är sand/småsten ( max storlek på ca 100*100*100mm, därimellan vanlig 0-4 sand) och 1-3 cm jordliknande krafs överst.
Allt beror väl på vad du menar med sand/småsten. Du måste försöka avgöra om underlaget är stadigt och kapillärbrytande och därmed inte tjälskjutande. Enligt min erfarenhet funkar underlag av sten av blandad storlek utmärkt som underlag. Är du osäker kan du ju alltid gräva ut lite för varje sten och fylla upp med t.ex. 16-32. Speciellt många punkter behöver du knappast om du har en bärlina på 45*195.

För övrigt spelar det väl ingen roll om en altan sätter sig en centimeter eller två?
 
apotekarnes skrev:
Allt beror väl på vad du menar med sand/småsten. Du måste försöka avgöra om underlaget är stadigt och kapillärbrytande och därmed inte tjälskjutande. Enligt min erfarenhet funkar underlag av sten av blandad storlek utmärkt som underlag. Är du osäker kan du ju alltid gräva ut lite för varje sten och fylla upp med t.ex. 16-32. Speciellt många punkter behöver du knappast om du har en bärlina på 45*195.

För övrigt spelar det väl ingen roll om en altan sätter sig en centimeter eller två?
Jag har lite svårt att beskriva marken. När jag provgrävde ca 60 cm ner så var merparten av materialet sand 0-5 mm ( ca 80-90 procent av volymen). Resterande del var sten i varierande storlek från 1*1*1 cm till 10*10*10 cm. Ingen lera. Bor i Göteborgsområdet.

Sen kan jag hålla med dig, någon cm eller så spelar väl mindre roll, vill bara att det skall kännas bra när man går på den.

Förankra en bärlina i väggen? För- eller nackdelar med tanke på övrig konstruktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.