Jag har sedan en renovering 2005 takspottar går upp isoleringen. Dessa har en "kopp" över sig (tänk 3liters färgburk) för att skydda mot brand, då halogenlampor blev mycket varma. Idag kör jag led i dessa och därmed ingen värmebildning.

Då jag behöver ta bort koppen pga badrumsrenovering på ovanvåningen, där just denna plats behövs för golvbrunnen, föreslår snickaren att jag ska ersätta med en ledamot. Dvs modern utan möjlighet att koppla in en gu10. Behövs detta, eller kan jag bara ta bort koppen och se till att bara använda led i mina gu10 spottar?
 
Halogen är på väg bort, många modeller har säljförbud, så det enklaste är ju att köra med GU10 LED och ta bort pottan.
Detta sagt på distans, hur du gör är upp till dig att ta beslut om.
 
Håller med. Reglerna säger ju att om det går att sätta dit en halogenspot, skall man ta höjd för dess värmeutveckling. Det börjar dock blir svårt att klanta sig i och med att GU10-halogen håller på att försvinna helt.

Däremot är det sunt att fortsätta med en armatur för GU10 eftersom ljuskällan är utbytbar. En komplett LED-armatur måste bytas i sin helhet och hamnar istället (förhoppningsvis) i elektronikskroten. Detta beteende lär EU reagera på och och inkludera i framtida hållbarhetsinitiativ, läs; kräva lång reparationstid.
 

Bästa svaret

Du kan väl göra en väldigt stor låda just där, dvs se till att hela utrymmet är fritt från isolering etc.

Jag har bestämt mig för att spottar där halogen kan monteras i framtiden ska ha potta även om jag monterar led nu.
 
Tack @MathiasS, @etompau och @Johan Gunverth, det verkar som ni alla är inne på samma idé som jag själv. Återstår att se om jag lyckas övertyga elektrikern och snickaren!
 
Klart du ska ha kvar "pottan" även om du byter gu10 halogen till gu10 led... Blir fortfarande värmebildning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.