Jag håller på att förbereda för elektrikern i vårt kök. Vi ska ha LED under överskåpen över bänkskivan och de kopplas in med en transformator som på bilden. Den kommer sitta dold bakom passbit.

Frågan är om det också krävs en kåpa som är monterad över transformatorn? Tanken slog mig eftersom kabelanslutningarna är ju fritt tillgängliga men nu sitter det hela i och för sig bakom en passbit som är fastskruvad. Om det krävs kåpa också funderar jag på hur det blir med ventilationen i så fall.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja du behöver någon form av kåpa.

Den där skulle jag nog vara tveksam över om du kan ha överhuvudtaget i en vanlig heminstallation. Den är ju avsedd att sitta inbyggd i ex. ett elskåp. Lufthålen är troligen för stora för att få ha den sittande åtkomlig.

Vid typprov av elutrustning så ingår bla. att man stoppar in en ståltråd (kommer inte ihåg hur lång), den får inte kunna komma åt någon spänningsförande del.
 
Bra svar. Tack. Vid närmare efterforskning ser jag nu att LED-firman har en annan modell som de kallar "waterproof". Den ser betydligt lämpligare ut för min användning...
 
Jag antog att det här var ett agregat som du redan hade för något annat ändamål. Om det är tänkt att köpas nu så är det en riktigt usel produkt för ändamålet. Förvånad om den säljs som "LED trafo".
 
Den är dålig även i ett apparatskåp. Den bör ha ett beröringsskydd i form av en isolerad plint på åtminstone 230 v anslutningen. Detta för ingen som mäter, justerar eller återställer något i skåpet skall utsättas för onödiga risker..
 
Jag blir faktiskt lite nyfiken. Vad är det för firma som säljer det där skräpet?
 
hempularen skrev:
Jag blir faktiskt lite nyfiken. Vad är det för firma som säljer det där skräpet?
Misstänkt lik den här.
Kostar inte ens 6$, då får man räkna med att det kan kittla lite i fingrarna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ha ha. Det är www.ledvision.se. Jag ställde en fråga till dem idag om saken men fick svar att det där var rätt modell och att den kopplar elektrikern lätt in. Jag ska kontakta min elektriker om någon vecka så jag avvaktar hans utlåtande innan jag gör något mer åt saken. Bortsett från den här historien med transformatorn har firman verkat bra dock med snabba svar etc.
 
Redigerat:
tommib
Har ett väldigt snarlikt aggregat som det ovan från MeanWell. Det såldes till mig av ELFA. Dock är syftet inte att driva LED-strips eller liknande utan att byggas in i en annan kapsling (tänk nätaggregat för dator). Så aggregatet i sig är det nog inget fel på även om det skulle varit trevligt med en annan typ av infästning för matningen eller en lexanskiva över. Det är snarare användningen i en konsumentapplikation som är fel.
 
Är det någon som har tankar kring värmeutvecklingen om man skulle sätta en kåpa över? Det känns som det borde kunna bli för varmt?

För övrigt har installationen med infrästa aluminiumskenor och täckglas för LED-tejpen blivit sjukt bra i köket. :)
 
Jag tittade lite snabbt på deras produkter. Även den som de kallar "waterproof" är en litet tveksam konstruktion.

Den kommer med monterad nätkabel med kontakt. Oftast så är den typen av nätkablar inte godkända som fast anslutna anslutningskablar. Dvs. ofast så är det inte OK att klippa kontakten och koppla in trafon fast.

Hur det är med just den här kabeln är ju lite svårt att spekulera om. Men jag tycker att skall du ha en fast inkopplad led drivare, så skall man köpa en driver som är avsedd för fast inkoppling, vilket den här inte är.

Visserligen skriver firman att det går att klippa kontakten och koppla in fast. Men med tanke på det andra agregatet de säljer med helt oskyddade anslutningar, så bör man nog inte ha allt för stort förtroende för deras påstående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.