Jag ska gjuta betonggolv i en befintlig lada, och kommer gjuta mot befintlig syll (med syllpapp emellan). Det kommer inte att bli någon särskild belastning på "kantbalken" i form av bärande väggar eller liknande. Ska man ändå göra plattan tjockare i kanten och armera kantbalken med armeringsjärn, t ex 4x10mm runt om eller gör det ingen nytta när det inte blir någon särskild belastning på kanten?

I övrigt kommer jag använda armeringsnät 6x150.

Inuti en tom lada som förberetts för gjutning av betonggolv, med synlig syll och jordgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån remsa med järn på längden kan man väl lägga men det är nog överkurs om ingen last/vägg ska vila på det.
 
  • Gilla
Danieln84
  • Laddar…
Nej du har inget behov av någon förstärkning. Gjut en jämntjock platta bara
 
R
D Danieln84 skrev:
Jag ska gjuta betonggolv i en befintlig lada, och kommer gjuta mot befintlig syll (med syllpapp emellan). Det kommer inte att bli någon särskild belastning på "kantbalken" i form av bärande väggar eller liknande. Ska man ändå göra plattan tjockare i kanten och armera kantbalken med armeringsjärn, t ex 4x10mm runt om eller gör det ingen nytta när det inte blir någon särskild belastning på kanten?

I övrigt kommer jag använda armeringsnät 6x150.

[bild]
Det behövs ingen tjockare kant eller armering i ditt fall då väggarna står utanför den tilltänkta gjutningen..
Viktigt bara att ha ordentligt täckskikt mellan armering och underlaget 50mm så att inte din armering kommer att rosta i framtiden😊
 
Tackar, då kör jag utan kantarmering och jämntjock platta!
 
Hade nog förespråkat kantförstyvning runtom trots att du inte får ner någon särskild vertikallast. Finns alltid en risk för kantresning av betongplattor, såvida du inte armerar upp för det.
Krympning och tvångskrafter räcker för att sådant ska uppträda.
Förstärk runt om är mitt svar!
 
Återkommer med lite återkoppling. Det blev ett varv 12mm armeringsjärn runt kanten. Nu hoppas jag att det håller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.