10W kan fällas in utan luftspalt. 20W skall ha en luftspalt på minst 5mm dvs får inte ligga direkt emot. Så står det på de jag har liggandes här.
 
Tack, då är det som jag misstänkte, har för mig att det var så...
 
pefo skrev:
10W kan fällas in utan luftspalt. 20W skall ha en luftspalt på minst 5mm dvs får inte ligga direkt emot. Så står det på de jag har liggandes här.
Om vi tänker oss denna lösning med ett extra hyllplan:

http://www.byggahus.se/forum/561927-post29.html

Hur stort område behöver man då fräsa ut i hyllplanet ovanför spotten för att kunna köra med 20w? Räcker det med just över dvs. en cirkel på 60 mm eller måste det kunna vara cirkulation på luften?
 
Ställ frågan till elbutik.se. Jag tror med betoning på TROR att det angivna inbyggnadsmåttet på 20mm inkluderar den luftspalt som behövs. Dvs om jag har rätt (men det måste du kontrollera med antingen elbutik.se eller med tillverkaren) så behöver du ett hål som är 20mm djupt. Om du ändå skall in och fräsa i stommen så skulle jag rekomendera att fräsa upp ett lite vidare hål i stommen så det blir en liten kammare där, då tas värmen upp av en större yta. Marginalerna temperaturmässigt blir större. Om inte annat så kan det öka livslängden på glödlampan.
 
Skissen på installationsanvisningen till de jag använt visar bara att bakom spotten skall det finnas en luftspalt på min 5mm, dvs man fräser minst spottens djup + 5mm. Detta gäller för 20W. 10W kräver ingen luftspalt alls. Konstruktionen på reflektorn i dessa små möbelspottar med G4-lampor gör att det mesta av värmen går framåt.

Hyllplanet på bilden, är inte det ihåligt? Skulle bli ganska tungt om det är massivt.
 
Jag fick en lära mig att till möbelspottar 10W ska man minst 1cm och 20W minst 2cm enkelt att komma ihåg 10-1 och 20-2 :)

Och jag har läst om 10W möbelspottar som får monteras direkt mot brännbart underlag. Och bara fått negativ läsning tex att det blir väldigt varmt på ovansida, och om man har träfolie på möbeln så släpper limningen.:mad:
 
Elinfo skrev:
Jag fick en lära mig att till möbelspottar 10W ska man minst 1cm och 20W minst 2cm enkelt att komma ihåg 10-1 och 20-2 :)

Och jag har läst om 10W möbelspottar som får monteras direkt mot brännbart underlag. Och bara fått negativ läsning tex att det blir väldigt varmt på ovansida, och om man har träfolie på möbeln så släpper limningen.:mad:
Det skadar ju inte att alltid ha en luftspalt! Sedan att folien kan släppa är ju inte ett elsäkerhetsmässigt problem utan snarare ett felaktigt val av material med tanke på värmetålighet för folieringen. Nog så viktigt att tänka på om man inte vill förstöra sina möbler dock.
 
Men hur smart är det att ha 10w/230V spottar i en fönsternisch?
Risk för brand? Även om man har luft ovanför? Kan man inte sätta in en sån där infällnadsburk för säkerhetsskull då? Om man har satt igen väggarna och ska borra upp hålet i reglar ovan fönster i efterhand, så finns ju där bakom isolering och diffussionsplasten, stoppar man in en infällnadsburk, borde man trycka detta en bit bort från spoten, kanske är bra? Annars finns risk att både isolering och även diffustionsspärren ligger dikt an mot lampan, och det kan väl inte vara bra?

Men en stor fråga är om man kan trycka in dessa infällnadsburkar för spotten, genom hålet man gör i reglar runt fönstret (ej fodret), eller om dessa burkar skulle ha satts på plats innan man slår igen väggarna? Måste infällnadsburkarna skruvas fast?

Visst det finns LED också, som löser dessa problem. Men jag vill veta för och nackdelar med de olika lösningarna innan jag tar något beslut i det hela.

/Funderingarnas mästerinna
 
Puffar lite för frågan i ovan inlägg...
 
10W/230 ???? finns det???
 
Bilden fungerade inte.
 
Elinfo skrev:
Jag fick en lära mig att till möbelspottar 10W ska man minst 1cm och 20W minst 2cm enkelt att komma ihåg 10-1 och 20-2 :)
Dumt att lära sig sådana "tumregler". Det är tillverkarens anvisningar som gäller. Inget annat. Och de kan skilja sig från möbelspott till möbelspott.
 
gaston12 skrev:
Använd led, har just installerat dessa i fönsternisch. Blev bättre än väntat. [länk]
Kan du lägga in bilden igen tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.