Ska lägga in vattenburen golv värme (20mm rör) i ett rum på 7kvm.
Behövs då en pump eller går det att köra utan? Varför ska man egentligen behöva ha extra pump, orkar inte pumpen vid pannan pumpa runt i värme slingan eller?
Eller blandar även pumpen vattned så att det in blir för varmt, slangen tål ju bara 60grader.
Jag eldar med ved så tempraturen ut från pannan kan ju ibland bli 70grader.
Om jag skippar pump och kör bara med termostat kan det då bli för varmt ut i slingan?
Jag har även golvvärme på över våningen i ett rum på ca 6kvm och där monterade rörmockaren en cirkulations pump. Men en pump kostar ju några kronor extra...
Så vad rekomenderar ni?

MVH Anders
 
Eller blandar även pumpen vattned så att det in blir för varmt, slangen tål ju bara 60grader.
Jag eldar med ved så tempraturen ut från pannan kan ju ibland bli 70grader.
Shuntar du ut 70gradigt vatten från pannan så är det på tok för varmt för gv-slingan. Därför sätter man en separat fördelare/shunt till gv. Därefter kan du ju reglera vattentempen till slingan.
 
Men går det inte bara att bromsa värmen med termostaten?
När du säger fördelare/shunt menar du då en cirkpump eller?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Men går det inte bara att bromsa värmen med termostaten?
Tyvärr inte, eftersom termostaten portionerar ut 70-gradigt vatten. Därför ska du lyssnapå Gutte som är inne på rätt spår. Med en separat fördelare och pump får du en lägre och behagligare temp på vattnet i slangarna. ;)
 
ok, tack för svar.
Men finns det inga slangar som tål mer än 60grader?
Har annars funderat på att lägga koppar rör i golvet.

MVH Anders
 
Teoretiskt kan du använda den pump o shunt du har på övre våningen för båda rummen. Borde också bli billigare.
Sen om det låter sig göras rent praktiskt med rör-/slangdragningarna var en annan sak.
 
forts.
under förutsättnig att du vill ha ung samma värme i golven (och golven är uppbyggda ung på samma sätt) så behöver du endast någon form av enkel strypventil på varje slinga (har troligen en redan) för fördelning av flödet dem emellan.
Kan också funka helt ok gm att koppla slingorna i serie (nedre våningen först i strömn.riktningen)
 
jo det vore ju bra. men tyvärr så går det inte pga av att det rummet är i andra änden på huset.

MVH Anders
 
Var och kikade hos en vän som har vattenburen golv värme utan pump på ett ca 8kvm rum.
Där var det åxå en rörmockar firma som hade gjort det. Det satt bara en vanlig element termostat på röret.
Men det jag blev mest förvånad över var att termostaten satt på returen..??? fattar inte varför...
Hur kan detta fungera?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Men det jag blev mest förvånad över var att termostaten satt på returen..??? fattar inte varför...
Hur kan detta fungera?
Det spelar väl egentligen ingen roll när det blir svalt i rummet så öppnar termostaten returen och då kan nytt friskt varmvatten rusa in från andra änden osv...
 
Hur varmt vatten du törs köra ut på slingan beror väl på vilket golvmateral du har, trä/parkettgolv är känsliga medan ett gjutet golv med klinker säkert pallar en hel del.
Själv monterade jag Roth-GVC i kök och hall trots att jag skar ner slingan i valvet, flytspacklade och lade klinkers, ville inte chansa.

Jag köpte från Sigro de har fin-fina priser på golvvärmeprylar en GVC kostar 2549:-, på rörbutiken här i stan kostar den 3 & 7.

Så Sigro kan jag rekomendera!
www.sigro.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.