Jag har en tvättstuga i källaren där jag vill sätta en spygatt. Jag har en golvbrunn mitt i rummet som där är kraftigt fall till. Intill en vägg vill jag sätta en spygatt där jag kopplar tvättmaskinsavloppet så jag slipper lägga ett rör på golvet över halva rymmet.

Jag ska byta golven mitt i rummet till en ny och tänkte då bila in ett rör till spygatten men jag vill slippe behöva gjuta fall till den också. Det är i källaren så ingen fuktspärr kommer finnas i rummet.
 
Varför inte ett "rör" uppför väggen och haka upp avloppsslangen och gjuta in i golvet.
Protte
 
Krilleman
Spygatt har 32 eller 40 utlopp. Lite klent om det ska ligga en bit.

50 skulle kunna vara bättre, gå upp med 50 direkt från avloppet och montera en spilltratt med vattenlås eller golvvattenlås.

Alternativet är en golvbrunn för att få upp dimensionen på avloppet.

75 är ju det idealiska och det man använder vid alla nyinstallationer.
 
Jag gjorde i ordning tvättstugan föra året, bytte golvbrunnen (med upp till tre 40-anslutningar). Drog ett för i golvet och vidare upp på väggen, avslutade med tratt, rörlängd i golv ca 1,5 meter (fem 45 graders böjar istället för en 45:a och två 90), inga problem att släppa ut vatten ifrån en 8-kilos maskin. Drog även ett rör till tvättho, rörlängd ca 3 meter (fyra 45 graders böjar), det rinner på lika bra nu som när röret gick rakt lodrätt ner och slutade ovanför gamla golvbrunnen.
 
Jag visste inte det fanns någon form av tratt. Hur fungerar det? Det är bara 1.5 meter så jag tror det räcker med 40 anslutning. Det är inte mer än 32 från tvättmaskinen.

Skulle det fungera med ett 50 rör upp ur golvet så man kan koppla in en vask istället som har ett utlopp till diskmaskin? Då är det bättre att sätta dit en diskoho där och koppla på. Det är väl bara ett rörutlopp man använder till detta?
 
Låter väl vettigt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.