Hallå!

Bor i hyresrätt där det redan är förberett för diskmaskin dvs el och vatten är fixat av hyresvärden.
Det enda jag egentligen behöver fixa är att ta ut det existerande skåpet, borra en genomföring och täta den. Samt installera maskinen såklart.

Hyresvärden har skrivit att "behörig fackman" behöver anlitas för att fixa allt det. Och jag undrar om just det verkligen behövs ur ett försäkringssyfte, om el och vatten redan finns och som är den viktigaste biten. Att anlita fackman för att borra en genomföring och ta bort skåpet känns egentligen onödigt?

Tar gärna emot hjälp!

Sen så undrar jag om det är något problem att parketten har lagts med "mellanrum" under skåpet, se bifogad bild. Går det bra att bara lägga in ett diskmaskinsskydd där och installera?
 
  • Parkettgolv med mellanrum under ett köksskåp, synliga rör och hål för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme under köksskåp med synliga parkettgolv och mellanrum inför diskmaskinsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försäkringsbolagen brukar inte ställa krav på vem som utfört jobbet. Det har man ju i ett allmänt fall ingen aning om. Däremot ställer de krav på att det är fackmannamässigt utfört. Är det inte det kan de dra av på ersättningen. Skulle det då vara en fackman som du anlitat som gjort installationen kan du begära ersättning av denne när försäkringsbolaget inte vill vara med.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det som hyresvärden önskar är väl inte att det är en behörig som hanterar skåpet och genomföringen utan det är väl anslutningen av vatten och avlopp det gäller så att det inte uppstår läckage eller att en slang lossnar efter ett tag så hela köket blir blött.

Du behöver lägga något mellan parketten och väggen så att det blir en plan yta, diskmaskinsskyddet får absolut inte luta bakåt så att vattnet samlas borta vid väggen i stället för kommer fram så att det syns och du måste också kunna dra ut diskmaskinen utan att den fastnar halvvägs.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M moet skrev:
Det enda jag egentligen behöver fixa är att ta ut det existerande skåpet, borra en genomföring och täta den
Vad är det för genomföring, vad ska den användas till och varför måste den tätas?
 
Det är ju såklart en genomföring eller stosett för rör och elsladden, typ som E.V.A. som ska tätas med silikon eller liknande. Hyresvärden har gett den här bilden som exempel på korrekt installation där jag tror de använder en E.V.A
 
  • Korrekt installation av genomföring för rör och elsladd, tätad med E.V.A. system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredde_bygg
  • Laddar…
Så ska det se ut i nyrenoverade kök det är säkert vatten!👍 det är inget problem med golvet så länge fötterna på plastskyddet inte kommer i nåt mellanrum och gör hål på skyddet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.