Vi har köpt en kåk som är byggd -77 och för öppna spisen finns en enorm (ca. 50x15 cm) luftkanal. Den mynnar ut i ett sovrum i undervåningen där den vinklar och går ut genom väggen.

Vi lägger nu in vattenburen golvvärme i hela huset så öppna spisen kommer ju att bli en "mysbrasa" och ingen värmekälla.
Frågan då är om jag behöver ha kvar luftkanalen ut eller om jag bara kan sätta ett galler i taket i sovrummet under. Sovrummet ska få fönster med spaltventil.

Vad tror ni?

Mvh,
Anders
 
Är kanalen för att ersätta den luft som följer med röken ut när du eldar, och huset f.ö är så tätt det borde vara, behövs minst den storleken på galler. Du kan ju prova att täta till kanalen med mineralull el likn nästa gång du eldar och se om det ryker fram eller om de ca 500 kubikmeter luft/tim som spisen drar ut orkar ta sig in på annat sätt. En spaltventil i detta sammanhang är som en pink i vänern.
 
M
Sätta i ngn form av kassett borde ju minska behovet av luft väsentligt.
 
Då är man nere i 10 -12 kbm/tim åsså blir det varmt dessutom.
 
Går kanalen ut ur huset eller slutar den i sovrummet?
 
Som tidigare inlägg beskriver så behöver en öppen spis rejält med luft. Sätter man igen kanalen så kan du få följande symptom:
a: Huset är så tätt att det ryker in då tilluften ej räcker till och det blir svårt att få en riktig mysbrasa.
b. huset läcker in tillräckligt med luft genom tillfuftsventiler, otäta fönster/dörrar och då kyls de yttre rummen av den kalla luften som kommer in den vägen.


Även om du bara skall myselda kan det vara en bra ide att installera en insatskamin för att få ner luftförbrukningen och det kan även vara en bra ide att sätta in en vattenmantlad sådan som du kopplar till det befintliga värmesystemer och förenar myseldningen med värme till hela huset. Även spiskassetter brukar ha anslutning för tilluft men klarar sig med mindre rör, ofta 10 eller 12,5 cm anslutning.
 
Ok, då får det nog bli en insats längre fram...
Tilluft-kanalen är ju synnerligen dumt placerat tvärs över taket i ett sovrum och under kanalen blir det bara 207cm i takhöjd mot 240cm i resten av rummet eftersom den fortsätter vidare in i "källardelen" och sen ut på baksidan av huset.
Ev. så lägger jag en ny rektangulär vit ventilationskanal (motsvarar 110mm rör) längs väggen och tar nytt hål i ytterväggen så är det förberett även för insatsen sen och kanske går att använda tills den blir installerad.

Tack för svar!

Mvh,
Anders
 
Har också ett hus med liknande lösning. Min ventilationskanal är ett 150 mm spirorör som tar luft utifrån. Har tidigare haft mekanisk frånluft, numera FTX. Har aldrig upplevt problem med dåligt drag eller rök som kommer in. Använder bara öppna spisen för myseldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.