Jag har två byggnader som delar avskiljare och infiltration för avloppen. Bilden visar det raka (undre) röret från kontorsbyggnaden och det övre röret från bostadshuset, det gemensamma utloppet till avskiljare och infiltration till höger, samtliga rör med diameter 110 mm.
Vi har haft mindre stopp någonstans kring ”Y-korset”, men ingenting värre än att det gått att fixa med högtryck och avloppsrens ”iller”. Om jag för säkerhets skull ska installera en rensbrunn, var placerar jag den? Eller är det tvunget att ha två rensbrunnar för att vara säker??

Avloppsrör med Y-korsning i en grävd grop som visar anslutning från två byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T turbohead skrev:
Jag har två byggnader som delar avskiljare och infiltration för avloppen. Bilden visar det raka (undre) röret från kontorsbyggnaden och det övre röret från bostadshuset, det gemensamma utloppet till avskiljare och infiltration till höger, samtliga rör med diameter 110 mm.
Vi har haft mindre stopp någonstans kring ”Y-korset”, men ingenting värre än att det gått att fixa med högtryck och avloppsrens ”iller”. Om jag för säkerhets skull ska installera en rensbrunn, var placerar jag den? Eller är det tvunget att ha två rensbrunnar för att vara säker??

[bild]
Jag har liknande, har satt en rensbrunn utomhus typ 15 m ovanför den anslutande stammen. Sedan kan man rensa inifrån huvudbyggnadens stam inifrån huset, typ 10 m ovanför grenen. Har dock aldrig behövt rensa mer än typ ut nån meter utanför huset.
 
Vad för toaletter, snålspolande ( bara skit ) eller vad. Blir det ett stopp i Y:et ska en spolbrunn sitta någon 0,5 meter före Y:et. Inte säker men det ser nästan ut som att det är en mage ( svacka ) strax efter Y:et
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag satte min alldeles efter Y-et. Tiden får utvisa om den behövs.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
T turbohead skrev:
Eller är det tvunget att ha två rensbrunnar för att vara säker??
Vad har du för befintliga rensmöjligheter?
 
Palla upp stöd under Y-röret innan du fyller. Annars försämras det som redan nu ser ut som en liten svacka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.