På begäran


Quote:
Nu kommer säkert påhopp som att det är inte bra för pannan med 30 grader in i botten. Och för att döda de argumenten så:
Ja det är ej hälsosamt med tanke på korrosion att spruta in ackens bottenvatten mot en mantel som omsluter förbränningsrummet. Den väggen får då en temp (åtminstone under vissa eldningsfaser) där kondensering kan ske och ge upphov till korrosion. Detta för för långt, men det krävs ingen rymdteknik för att lösa detta problem. Kanske kan man tycka att man tom skapat problemen i jämförelse med tidigare beprövad teknik.


Du menar alltså att man inte behöver någon Laddomat ur korrosionssynpunkt för pannan.
Nästan alla pannförsäljare förespråkar/kräver Laddomat med hänsyn för pannans livslängd.

Skulle vara kanon för min budget om man slapp köpa någon.
Jag skulle bli mycket tacksam om du kunde förklara lite mer, eventuellt via en ny tråd.

mvh/Janne
skall då också nämna att det finns andra märken, men Laddomat har blivit lita av engelskans Hoover för damsugare
och det är en alldeles förträfflig pryl för att lösa cirkulations och tempproblem i pannan, men

jag hävdar att det inte är produktutveckling när mer och mer prylar måste hängas på för att det skall funka

och ovan kan vi då inleda med

och vad/VAR påverkar/s pannans livslängd ???
troligen någon plåtyta i närheten av askutrymmet
Kunde man då inte tänka sig att lägga på ngn mm i plåttjocklek (korrosionspålägg inget ovanligt namn) eller se till att vattnet blandar sig med varmare vatten innan det når den plåtytan
jag hävdar att det blir billigare än nuvarande lösningar

(orkar ej mera just nu :-[ )

 

Problemet är väl att det nästan inte finns några pannor
som fixar självcirk på marknaden.Den tekniken verkar
det som man har glömt bort.
 
Yondalar: Tackar...


Problemet är väl att det nästan inte finns några pannor
som fixar självcirk på marknaden.Den tekniken verkar
det som man har glömt bort.
Polackpannan (Orlan) har i alla fall 50 anslutningar, kanske funkar det på den.
Men det kanske blir kinkigt för de andra som bara har 32-40 :'(
 
Om man VERKLIGEN vill spara på pannan, så borde man väl egentligen ha en laddomat man kan köra baklänges, d.v.s. värma pannan från acktanken, precis innan man sätter fart på fyren?
 
Jag vill nog påstå att man har användning av en laddomat och att självcirkulation fungerar även på mindre rördimensioner än 50-dim.

Har själv en laddomat 21 mellan min pelletspanna och acktank. Min panna har en vattenvolym på 55 liter och ingen varmvattenproduktion sker i pannan utan allt är kopplat till acktanken. Jag värmer bara en del av acktanken med pellets för att kunna utnyttja solfångarna också en större del av året. Och då vill jag påstå att det hade jag inte kunnat göra om jag inte hade haft laddomaten som "jagar upp" tempen innan den skickas över till tanken.

När jag förra sommaren byggde om mitt värmesystem lite isamband med att jag installerade solfångare så upptäckte jag hur bra självcirkulationen kan vara.
Innan ombyggnaden så hade jag ingen självcirk. eftersom rörkrökaren (som skall kunna allt ??? ???) hade dragit både tillopp och ackretur i taket samt monterat laddomaten över pannan (snacka om värmeelement).

Nu flyttade jag ner laddomaten till golvnivå och drog returen runt pannrummet uteftergolvet. Det blev lite mer rörlängd men det verkar inte ha så stor betydelse.

Men när jag sedan skulle starta upp pannan efter ombyggnad så upptäckte jag självcirkulationen. Det gick inte att få upp panntempen, så fort vattnet blev "lite" varmt så "åkte" det över till tanken. Tidigare så hade laddomaten styrts av en givare i pannan och ingen självcirk. dvs när panntempen steg så startade laddomaten relativt snabbt och började rundpumpa vattnet i pannan tills dess att det blev tillräckligt varmt och laddomatens termostat öppnade och hämtade vatten från acktanken. Nu efter ombyggnad så visade det sig att panntermostaten slog inte till och laddomatens cirkpump startade inte. När den pumpen inte gick så kunde klaffventilen i laddomaten vara öppen och självcirkulationen var ett faktum. Lösningen blev en rökrörstermostat parallell kopplade över panntermostaten. När den når sitt inställda värde så startar laddomatens cirkpump och stänger då klaffventilen och självcirkulationen upphör så länge som pumpen går.

Min panna har anslutningar för 28-rör medans laddomaten har 35-rörsanslutningar. Rördragningen är gjord med 35-rör och är nedförminskad till 28 vid pannanslutningarna.

Blev mycket det här och kanske lite kryptiskt men är det något ni inte förstår så hoppa på mig med frågor eller vad det kan bli.......
 
Och då vill jag påstå att det hade jag inte kunnat göra om jag inte hade haft laddomaten som "jagar upp" tempen innan den skickas över till tanken.
ett (lodrätt) rör kopplat mellan utlopp och tillopp panna och en ventil som öppnar (tillopp till ack) vid önskad temperatur "jagar" också upp tempen tills det kokar i pannan - alltså kan det inte vara därför som en Laddomat krävs

Men när jag sedan skulle starta upp pannan efter ombyggnad så upptäckte jag självcirkulationen. Det gick inte att få upp panntempen, så fort vattnet blev "lite" varmt så "åkte" det över till tanken. Tidigare så hade laddomaten styrts av en givare i pannan och ingen självcirk. dvs när panntempen steg så startade laddomaten relativt snabbt och började rundpumpa vattnet i pannan tills dess att det blev tillräckligt varmt och laddomatens termostat öppnade och hämtade vatten från acktanken. Nu efter ombyggnad så visade det sig att panntermostaten slog inte till och laddomatens cirkpump startade inte. När den pumpen inte gick så kunde klaffventilen i laddomaten vara öppen och självcirkulationen var ett faktum. Lösningen blev en rökrörstermostat parallell kopplade över panntermostaten. När den når sitt inställda värde så startar laddomatens cirkpump och stänger då klaffventilen och självcirkulationen upphör så länge som pumpen går.
Är inte detta ett lysande exempel? :surprised:

Först en rörkrökare som drar rören på ett sätt så att han måste plocka dit en massa onödiga metrar och mässing - ja det kostar att jävlas med naturlagarna

Sen när det görs "rätt?" så upptäcks det att det funkar av sig självt utan Laddomat - Laddomaten måste tom luras igång, genom att känna av att det brinner i pannan mhja rökgastermostat, för att sätta den inbyggda bypassningen (självcirkulationen) i Laddomaten ur spel (stänga klaffventilen)

Det krävdes alltså ytterligare utrustning för att få kringutrustningen att funka

och vadå funka? vilken funktion söktes? - jo en viss temp in till acken

Är man ute efter den funktionen så klaras det av med 1st ventil (enl ovan) som öppnar vid önskad temp.

Men detta är kanske inte huvudargumentet för att shunta och snurra runt vatten i pannan (mha tex Laddomat)

Vad är det då? ::)

Borde vara korrosion och effektivare kylning av vissa svårkylda sektioner i pannan.

Korrosion:
När en vägg i pannan har en yttemp som understiger 55-60 C så kondenserar tex rökgaser. Under den tid som vi inte eldar och fram till dess att vi eldat en liten stund så har vi inte den temperaturen i pannan om vi inte varmhåller den från acken.
Alltså kan inte korrosionen under denna period vara ett argument för att använda mekaniskt påtvingad återcirkulation. ::)

Sen när man eldar - om bottenvatten från acken leds in direkt i pannan och träffar en vägg direkt i bottendelen av pannan så får den väggen, allrahelst om den är avskärmad från strålning (som askrum, med keramik osv), en temp som även i drift kan understiga daggpunkten. Då fås ett mycket aggressivt kondensat som kan äta upp bonnplåt snabbt, no doubt.

Nu gled vi över i konstruktion
och det för lite långt, här och nu, men är det verkligen så att det är svårt/omöjligt att konstruera en panna så att den inte har kalla väggar i drift?
(Tex självcirk med falltuber från domen är kutym sen Hedenhös inom industripannor, likaså skärmar för att ej få direktträff på vissa väggar.)

Utveckling borde ju vara att förenkla och inte att plocka på mer och mer kringutrustning
(även om man tjänar fina pengar på kringutrustningen) Konkurrensen från alternativen är stor nog ändå förutan dessa extra tusentals kronor.

Men, om det nu korroderar så borde man då kunna tala om var, varför och i vilken utsträckning. Tills vidare får kunden svaret "vi åtar oss inga garantier utan Laddomat"
Kanske är korrosionspålägg av utsatta delar tom billigare än tex Laddomat

...och det var alltså för argumentet att att vi vill se till att det inte är kallare än säg 60 C i (botten av) pannan.
Men det kan man tex åstadkomma med en enkel ventil som känner av tempen och inte öppnar förrän det är just så varmt

Alltså om man nu inte klarar av att bygga/konstruera bort kondställen så kan man med en termostatstyrd ventil också få önskad temp in till panna (och den andra sköter som nämnts temp in till ack)

Finns det nåt fler argument ?
Ja det skulle vara återladdning/varmhållning
och då kan man ju bara säga att självcirkulation tror jag inte vet vad som är framåt eller bakåt.

...ja det var några "få" rader ;)
 
Hur gör man på dom riktigt stora vedpannorna med dn 50 anslutningar? Typ atmos dc95 acra 90 mm Hänger dom på laddomat med 32 anslutningar där oxå?
 
Jag har laddomat.

Den har för mig inneburit:
*Att jag inte behöver elda lika mycket ved
*Får snabbare upp temperaturen i pannan/element/varmvatten.
*Den höga temperaturen behålls längre.
*Varmvattnet går från _varmt_ till kallt med distinkt gräns.
*Noll självcirkulation

Hade jag haft en annan panna och så så kanske jag inte behövt laddomaten. Men nu är det ett faktum så för mig behövs laddomaten. Men nackdelen är att jag inte har någon självcirkulation längre (detta har jag dock inte testat så noggrant, men pannan når upp till 80grader utan att vattnet i tanken höjts.)


(Innan laddomat:
*Mer vedåtgång
*Längre tid innan jag fick varmt vatten, istället för ljummet.
*Det riktigt varma vattnet försvann snabbare men hade istället längre tid med ljummet vatten.
*Långsam men ändå självcirkulation)


 
Alltså om man nu inte klarar av att bygga/konstruera bort kondställen så kan man med en termostatstyrd ventil också få önskad temp in till panna (och den andra sköter som nämnts temp in till ack)
Du menar alltså som en Laddomat.. ;D...bara skämtar..

Har du något bra exempel på vilken typ av ventiler, hur styrs dem?

Hur gör man på dom riktigt stora vedpannorna med dn 50 anslutningar? Typ atmos dc95 acra 90 mm Hänger dom på laddomat med 32 anslutningar där oxå?
Postad av: charta77
Detta har jag också funderat på, bra att du tog upp det.
Man får ju alltid höra att det skall vara så grova ledningar som möjligt, även tillsammans med Laddomat.

Följer tråden med stort intresse. /Janne
 
Charta 77 - jovisst funkade självcirlukationen så bra i din panna tidigare att det blandade om vattnet och förstörde skiktningen i acken, bla gm att skicka in för ljummet i acken. En strypventil hade löst det problemet, vilket jag försökte beskriva i mitt förra inlägg. Alltså Laddomat är overkill för att nå just de fördelar du nämner.

Janne
ETT exempel på en "sån ventil" har länge suttit i bilkylare och går i folkmun under namnet termostat. Brukade kosta typ 49:50 kr till Volvo. Nu tänkte jag mig lite bättre ventil men principen är den samma - för att få in vatten med en viss temp till acken Där fö 80 graders laddtemperatur är ren och skär kapitalförstöring, också, men det var en annan sträng (det är rätt vanligt med dylika tempnivåer ihop med tex Laddomat, har jag för mig varför det får komma med här, varför det, rätta mig om jag har fel)

Detdär med riktigt grova ledningar vid självcirk är lite missvisande. Det behövs inte såå grova om man har höjd och delta T att jobba med. Självcirkulationen genom tex Laddomat skall ju tydligen vara tillräcklig för att tex vid ett strömavbrott klara av att kyla pannan den är kopplad till.

Jag har ingen bra förklaring till varför Tjeckerna har DN 50 på sin 95kW (?)panna. Kanske för att Tjeckerna är duktiga pannbyggare och vill ta ner inströmningshastigheten så att det inte blir en stråle som slår i väggen mittemot, ;) nej jag vet ej
 
Dom har det bara på pannor över 70kw. Acra är italiensk.

Om man kör med 32rör så kanske inte vattnet hinner bort från pannan tillräckligt fort? Ne jag vet inte heller...
 
Jannne skrev:
Yondalar: Tackar...



Polackpannan (Orlan) har i alla fall 50 anslutningar, kanske funkar det på den.
Men det kanske blir kinkigt för de andra som bara har 32-40  :'(
kan tillägga att jag har en diom el o ved kombipanna
dvs med inbyggd vv beredare.kopplat mot laddomat med dubbla pumpar samt cu 28mm.
har faktiskt självcirkulation på denna. men som sagt ju mera mässing som måste till anser jag oxå är en bakåtsträvan,det skall vara så enkelt som möjligt.

mitt senaste projekt som jag funderar på är en värmeväxlare mellan stosen på pannan samt murstocken...kan ta vara på mycket spillvärme där...
någon som går i samma tankar eller har fått till detta??
ideer??

lennart
 
vad har du för rökgastemp?

problemet härrör från att det eg är för liten konvektionsyta och visst kan man förstora den ytan gm att kyla ytterligare innan rökgasen slinker in i skorstenen

nu är ju utrymmet förmodligen begränsat
men en vattenfylld låda med några rör i för att skapa yta mella rökgasen och vattnet är ju i princip vad vi pratar om
(vattnet cirkulerar sedan av sig självt i parallell med pannan)
jag kommer ej på någon "fabrikslösning" i denna skala


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.