Jag har kommit över en motor, det står 230/400 V på den. Den har ingen handske/kontakt i nuläget. Kablarna är märkta 1, 2, 3 & jord. Någon som vet ifall den går att koppla direkt till enfas eller om det behövs en kondensator?

Har googlat mig blå men blir inte klok.
 
  • Industriell motorplåt från SEW-EURODRIVE med tekniska specifikationer, typbetäckning och voltinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Panor82
Du behöver en kondensator på ca: 20uf då man räknar med ca:80uF/kW. D-kopplas notera att enfas effekten blir ca:75% av trefaseffekten och att start momentet blir ca:30% av märkmomentet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tsdoesds och 3 till
  • Laddar…
MrMosshem MrMosshem skrev:
Jag har kommit över en motor, det står 230/400 V på den. Den har ingen handske/kontakt i nuläget. Kablarna är märkta 1, 2, 3 & jord. Någon som vet ifall den går att koppla direkt till enfas eller om det behövs en kondensator?

Har googlat mig blå men blir inte klok.
Du får D-koppla den och använda kondensator. Effekten på den ligger vettigt för att lyckas bra med det.
 
  • Gilla
MrMosshem och 1 till
  • Laddar…
Tack för att ni svarade! 😁
 
Panor82 Panor82 skrev:
Du behöver en kondensator på ca: 20uf då man räknar med ca:80uF/kW. D-kopplas notera att enfas effekten blir ca:75% av trefaseffekten och att start momentet blir ca:30% av märkmomentet.
Ett mycket bra svar från en kunnig person. :). Jag vill bara tillägga att du bör försöka få till 3 fas, det mår motorn bäst av.
Startmomentet kan höjas med ytterligare en kondensator. Men storlek o hur den ska kopplas vet jag inte.
Får man fråga vad du ska driva ?
 
Panor82
Tack, dock då svarade jag fel först men rättade det efter GK100's inlägg, autocorrect är inte att leka med. Jag står mig slätt mot eliten i forumet men kul att kunna hjälpa till.
 
Jag ska se om den orkar driva pappas gamla vedklyv. Kan lägga upp en bild när jag kommit hem från jobbet. Jag har trefas hemma så då försöker jag med en handske som jag har liggande.
 
Vad är det för typ av klyv?
Hydrauliska klyvar brukar fordra åtminstone ett par tre kW.
En skruv ännu mer, så 0.25kW låter typ 10..20 ggr för lite, speciellt om den ska gå på 1-fas.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Det är en skruv. Yes, motorn i sig är på tok för svag men den har en växellåda(?) så jag tror att det borde kunna orka. Varför jag frågade om enfas var pga bekvämlighet. Mitt trefasuttag sitter lite knepigt till i källaren.

Motorn ska ha använts i en lyft tidigare så den borde vara rätt stark.

Men om den inte orkar så får den användas till något annat och jag får fortsätta att hugga veden. 🙂
 
  • Elektrisk motor med SEW-märkning, rostig tratt, på slitet träbord i verkstadsinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mekanisk del med siffror och bokstäver på en etsad etikett, omgiven av kablar och metallstrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser är utväxlingen sån att utgående är 19 rpm. Så som nämndes tidigare knappast lämplig för skruven även om den blir stark. Ja med mycket tid på sig går det så klart men man får ha tålamod utöver det vanliga.
 
Ja, att tålamod utöver det vanliga kommer krävas är nog ingen överdrift.
Multiplicera detta med utväxlingsförhållandet.
 
Ah, ja det är kanske inte optimalt. 🤔

Tack för all input, om ni är intresserade kan jag återkomma med resultatet senare. Misstänker att ni är sugna på att få säga ”vad var det jag sa?” 😅😂
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.