Hej alla kunniga!

Har en 20 tals villa med luftvatten CTC, står nere i källare. Trycket är 1,2-1,3 bar i systemet.
Uppe på vinden där det gamla expansionskärlet varit påkopplat tidigare har jag kopplat på 15 mm och dragit ner dom till ett sovrum våningen under och kopplat på två sektionsradiatorer.
Elementen blir bara ljumna upptill och kalla nertill. Jag har uteslutit luft efter en veckas luftande med cirkulationspumpen avstängd.
Cirkulationspumpen som sitter på pannan behöver alltså pumpa upp vattnet från källaren till vinden och sedan ner till våningen under och returen därifrån upp på vinden igen.

Är trycket för lågt (höjer jag mer så slår ventilen på expansionskärlet ut) eller behöver jag en extra cirkulationspump på vinden? Kan ni rekommendera någon pump?
Kan det finnas andra orsaker ni kan komma på?

Tusen tack!
 
Normalt är oftast öppna kärlen kopplade direkt mot gamla värmepannan utan att vara del av det som elementen är kopplade till och där pumpen driver flödet. Är det så kommer du inte att få någon cirkulation med hjälp av pumpen utan mer likt självcirkulation och utan de högre temperaturer och grova rör som krävs då. En annan fråga är var du kopplat returen från dina nya element och varför du inte tagit framledningen från något befintligt samhörande ställe.

Sen behöver du inte fundera på höjder och tryck osv för pumpens skull den hjälper bara till att cirkulera vattnet och det har inget med höjden att göra du har lika mycket vatten upp som ner så att säga i systemet. Däremot ska trycket i kärlet se till att vattenpelaren det motsvarar är minst så hög som översta punkten du har vid överkant högsta element. Där översätter du 1 bar till 10 m så i ditt fall då upp till 12-13 m ok från kärl upp till högsta delen.
 
Tack för ditt svar.
Ett förtydligande, det är ett slutet system med expansionskärlet i källaren.
Det är kopplat på rören på vinden pga att det inte fanns något bra ställe att koppla på sig på våningen under där element bara finns kring murstocken i mitten av huset.

Vilken anledning kan du se till den dåliga cirkulationen?
 
Kan lägga till att både termostatventiler och returventiler är nya.
Bifogar bild på vinden samt båda elementen våningen under.
 
  • Nyinstallerade termostat- och returventiler på kopparledningar intill en svart hink och vita rör på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ribbad radiator med nya termostat- och returventiler i ett hörn med trägolv och fönster ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med nya termostatventiler i ett rum, trägolv och gråa väggar, under ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan det påverka att ts kört med 15mm koppar och kanske moderna raddar när det i övriga huset antagligen är grövre matning och gamla sektionsraddar?
 
Som sagt var har du kopplat returen från elementen? Om vi antar att det gamla kärlet var kopplat mot radiatorerna du har runt murstocken som också var vanligt vid gamla självcirkulationssystem då är det ok som du gjort för att ta framledningen där. Samma om du kopplat returen från dina nya mot någon befintlig retur.

Det som kan ställa till det då även om du har det principiellt rätt är att gamla systemet har grova rör och anslutningar och din nya sträcka med 15 mm rör ger ett större motstånd och dåligt flöde. Du får i så fall strypa ev ventiler på gamla delen så du får likvärdiga motstånd i alla delarna så flödet fördelar sig rätt. Börja med att dra ner på de ventiler som sitter på gamla delens element det är nog där du har problemet.
 
Hos mig så var det ett eget rör från pannan upp till expansionskärlet, oshuntat direkt från pannvattnet.

Protte
 
GK100 GK100 skrev:
Som sagt var har du kopplat returen från elementen? Om vi antar att det gamla kärlet var kopplat mot radiatorerna du har runt murstocken som också var vanligt vid gamla självcirkulationssystem då är det ok som du gjort för att ta framledningen där. Samma om du kopplat returen från dina nya mot någon befintlig retur.

Det som kan ställa till det då även om du har det principiellt rätt är att gamla systemet har grova rör och anslutningar och din nya sträcka med 15 mm rör ger ett större motstånd och dåligt flöde. Du får i så fall strypa ev ventiler på gamla delen så du får likvärdiga motstånd i alla delarna så flödet fördelar sig rätt. Börja med att dra ner på de ventiler som sitter på gamla delens element det är nog där du har problemet.
Framledning och retur är kopplad på rören runt murstocken där expansionskärlet satt tidigare.
Låter logiskt med att dra ner på de andra ventilerna med grövre dimension. Kan tilläggas att tanken varit att på fördelaren på första bilden koppla på ytterligare element på våningen under i annat rum. Istället för att dra ner på de andra ventilerna, kan det avhjälpas med en extra cirkulationspump på vi den innan fördelaren eller kan det ställa till med annat besvär?
 
K Karl.K skrev:
Framledning och retur är kopplad på rören runt murstocken där expansionskärlet satt tidigare.
Låter logiskt med att dra ner på de andra ventilerna med grövre dimension. Kan tilläggas att tanken varit att på fördelaren på första bilden koppla på ytterligare element på våningen under i annat rum. Istället för att dra ner på de andra ventilerna, kan det avhjälpas med en extra cirkulationspump på vi den innan fördelaren eller kan det ställa till med annat besvär?
men vänta, missar du nu inte återkopplingen som gjorts av andra att de rör du kopplat dig på inte omfattas av bef cirk pump utan går direkt på pannan. Om du inte kollat det så börja där
 
O olofh skrev:
men vänta, missar du nu inte återkopplingen som gjorts av andra att de rör du kopplat dig på inte omfattas av bef cirk pump utan går direkt på pannan. Om du inte kollat det så börja där
Möjligt att det blivit något missförstånd eller är det jag som inte förstår.
Rören som jag kopplat mig på omfattas av befintlig cirkulationspump, bifogar bilder så det syns bättre vad jag menar. Börjar med källaren och går upp våning för våning.
 
  • Installation med kopparledningar, expantionskärl och cirkulationspump i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator ansluten till cirkulationspump i ett modernt vardagsrum med trägolv och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorer och rörsystem i ett hörn av ett rum, med synlig koppling och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation i källare med koppar- och järnrör samt en cirkulationspump och svart hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator ansluten till kopparledningar i ett hörn under fönster, golv med träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator kopplad till kopparrör i ett hörn av ett rum med trägolv och grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
K Karl.K skrev:
Möjligt att det blivit något missförstånd eller är det jag som inte förstår.
Rören som jag kopplat mig på omfattas av befintlig cirkulationspump, bifogar bilder så det syns bättre vad jag menar. Börjar med källaren och går upp våning för våning.
Vinds-bilden- är det så här det ser ut i detta nu eller bara en arbetsbild? För i så fall har du ju kopplat både till och retur på samma. (Nu tror jag ju inte så är fallet men lika bra att fråga)
 
O olofh skrev:
Vinds-bilden- är det så här det ser ut i detta nu eller bara en arbetsbild? För i så fall har du ju kopplat både till och retur på samma. (Nu tror jag ju inte så är fallet men lika bra att fråga)
Nejdå, det är bara vinkeln som får det att se ut så
Framledningen i det grövre röret går bakom och ser ut att vara påkopplat på samma men det är det inte.
 
K Karl.K skrev:
Nejdå, det är bara vinkeln som får det att se ut så
Framledningen i det grövre röret går bakom och ser ut att vara påkopplat på samma men det är det inte.
ah! Ser det när jag zoomar in. Var skärningen av prisolisoleringen som ställde till det för mig. Sorry
 
K Karl.K skrev:
Framledning och retur är kopplad på rören runt murstocken där expansionskärlet satt tidigare.
Låter logiskt med att dra ner på de andra ventilerna med grövre dimension. Kan tilläggas att tanken varit att på fördelaren på första bilden koppla på ytterligare element på våningen under i annat rum. Istället för att dra ner på de andra ventilerna, kan det avhjälpas med en extra cirkulationspump på vi den innan fördelaren eller kan det ställa till med annat besvär?
Allt ser bra och vettigt ut på dina bilder så börja med att strypa åt på de gamla det bör räcka. Skulle det visa sig behövas går det givetvis att sätta in en pump vid nya delen men det ska normalt gå att få till utan. Ett problem som kan uppstå med pump där kan vara att flödet i närliggande gamla radiatorer vänder med lägre temp i nya delen och sämre effekt i vissa delar av gamla som följd.
 
Tack för all hjälp alla, provar era förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.