Skall bygga ett nytt litet badrum på 5m2. Vi kommer ha en hörndusch med dörr eller skjutdörr. Inte invikbara dörrar, som troligen kommer ha golvlist mot golv. Min fråga, behöver badrummet då dubbla golvbrunnar med tanke på att det finns handfat och toalett i rummet. Dessa kan sannolikt inte rinna in i duschen.

Skall ha en Purus corner brunn i duschen. Frågan är om jag även måste ha en utanför.

 
  • Planritning av ett litet badrum med hörndusch, toalett och handfat, markerad potentiell placering för två golvbrunnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mojjen skrev:
Skall bygga ett nytt litet badrum på 5m2. Vi kommer ha en hörndusch med dörr eller skjutdörr. Inte invikbara dörrar, som troligen kommer ha golvlist mot golv. Min fråga, behöver badrummet då dubbla golvbrunnar med tanke på att det finns handfat och toalett i rummet. Dessa kan sannolikt inte rinna in i duschen.

Skall ha en Purus corner brunn i duschen. Frågan är om jag även måste ha en utanför.

[bild]
Nej det tror jag inte (utan att vara fackman).
Vad skulle B2-golvbrunnen ha för syfte?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej det tror jag inte (utan att vara fackman).
Vad skulle B2-golvbrunnen ha för syfte?
Om handfat eller toalett springer läck.
 
M mojjen skrev:
Om handfat eller toalett springer läck.
Om?
Med det resonemanget borde du ha golvbrunnar i vart enda rum i bostaden.

Tips: Gör en liten glipa i duschväggskonstruktionen i hörnet längs från golvbrunnen,
alltså längst ner till höger på bilden.
Då kan läckande vatten rinna in dit ifall något går läck.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om?
Med det resonemanget borde du ha golvbrunnar i vart enda rum i bostaden.

Tips: Gör en liten glipa i duschväggskonstruktionen i hörnet längs från golvbrunnen,
alltså längst ner till höger på bilden.
Då kan läckande vatten rinna in dit ifall något går läck.
Jag behöver väl framför allt vara säker att uppfylla säker vatten. Det är en bygglovsombyggnad sp jag är väl ner rädd att inte bli hodkänd än att jag faktiskt är rädd för läckage.

tipset med en glipa känns som en bra ide. Skall kolla mer på det alternativet...
 
M mojjen skrev:
tipset med en glipa känns som en bra ide. Skall kolla mer på det alternativet..
Var finns alla VVS-kunniga här på forumet i kväll?
 
Det finns ingen anledning till att montera dubbla brunnar. Bransch-reglerna säger att det ska vara fall mot golvbrunnen i hela utrymmet och får inte förekomma bakfall. Enda anledningen till att sätta brunn nr 2 är för att lättare kunna göra fallet.

Toalettstolen ska stå på en yta i våg, resten av golvytan lägger du med fall mot duschen. Ytan under handfatet ska då ha fall mot mitten på rummet.
 
N NoOne2k skrev:
Det finns ingen anledning till att montera dubbla brunnar. Bransch-reglerna säger att det ska vara fall mot golvbrunnen i hela utrymmet och får inte förekomma bakfall. Enda anledningen till att sätta brunn nr 2 är för att lättare kunna göra fallet.

Toalettstolen ska stå på en yta i våg, resten av golvytan lägger du med fall mot duschen. Ytan under handfatet ska då ha fall mot mitten på rummet.
Det förutsätter då att jag har glipor under ramen på duschpartiet, så vattnet kan rinna in i duschen...
 
M mojjen skrev:
Det förutsätter då att jag har glipor under ramen på duschpartiet, så vattnet kan rinna in i duschen...
Beroende på hur djup du gör duschen kan du fundera på om du behöver dörr eller inte...

Har liknande lösning som dig, med 1m vägg så klarar vi oss nog utan dörr. Vi har fått spara lite på den och har nu använt vårt badrum i ca 1 månad utan dörr. Framtiden får visa om vi behöver en.
 
N NoOne2k skrev:
Beroende på hur djup du gör duschen kan du fundera på om du behöver dörr eller inte...

Har liknande lösning som dig, med 1m vägg så klarar vi oss nog utan dörr. Vi har fått spara lite på den och har nu använt vårt badrum i ca 1 månad utan dörr. Framtiden får visa om vi behöver en.
den är bara 120 djup så jag behöver dörr. Har ett större badrum också. Där har vi mer djup och har en lång glasbetongvägg, med öppen ingång. Drog kallt när man duschade då vi har spänt upp dushstång/draperi. Den ligger i källaren så lite kallare luft runt kanske..
 
Finns som sagt ingen anledning att ha flera brunnar enkom för ev läckage från rör. Då skulle man ju ha brunnar och fall i kök också? Och vid inkommande vatten och beredare. Rum där rören löper...............osv osv. Blir lite opraktiskt.
Har man stort badrum så kan det ju bli svårt med fall ändå och det finns många badrum med lokalt fall i just duschområde.
 
M mojjen skrev:
Det förutsätter då att jag har glipor under ramen på duschpartiet, så vattnet kan rinna in i duschen...
Min duschvägg med skjutdörr har glipor. Hade den inte haft det hade det ju blivit ett litet badkar där inne när man duschar.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Min duschvägg med skjutdörr har glipor. Hade den inte haft det hade det ju blivit ett litet badkar där inne när man duschar.
Inte om brunnen sitter inne i duschen
 
M mojjen skrev:
Inte om brunnen sitter inne i duschen
Ibland står jag med ena foten på golvbrunnen. De sväljer den inte vatten i samma takt som jag fyller på.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ibland står jag med ena foten på golvbrunnen. De sväljer den inte vatten i samma takt som jag fyller på.
Därför jag kollar på Hörnbrunn, eller som det verkar bli en bakkants linjebrunn:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.