Bor i ett välbyggt 50-talshus UTAN källare. Nedre (som alltså är ovan jord) plan ska inredas som boyta (idag garage/förråd m.m.) varvid golvet måste sänkas ca 20-40 cm under marknivån för att gjuta nytt med golvvärme, isolering etc. Just nu finns inga fuktvärden alls och huset är aldrig dränerat, besiktningsman hävdar därför att dränering i praktiken inte behövs. Dock kanske gäller nytt läge nu när vi ska sänka golvet, men eftersom det bara handlar om så låg nivå (20-40 cm); behöver man dränera för det? Finns det någon annan, mindre åtgärd som kan vara mer lämplig? Tänker också att ett nytt golv med golvvärme kommer att torka ut plattan och att det också motverkar risken för fuktgenomträngning. Men är bara amatör i frågan...
 
Redigerat:
Välkommen till Byggahus!

Här skriker varningsklockorna. I huvudsak finns det två tänkbara grundläggningssätt, hel platta eller utbredda plattor (sulor). En hel platta fungerar lite som en båt. Den flyter ovanpå. En sådan platta kan du inte ta hål på utan stora risker. Utbredda plattor göts direkt mot oschaktad mark. Där är det viktigt att man inte dränerar under sulans lägsta nivå. Eftersom det är ett 50-talshus gissar jag på det senare. Om du vill ha fler synpunkter måste du publicera en sektionsritning.
 
Här är lite originalritningar å skisser...
 
  • Originalritningar av en byggnadssektion med måttangivelser, i skala 1:50.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad sektionsritning av en byggnad, med mått och kommentarer skrivna för hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad sektionsritning av en byggnad med dimensioneringar och noteringar på ett linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Välkommen till Byggahus!

Här skriker varningsklockorna. I huvudsak finns det två tänkbara grundläggningssätt, hel platta eller utbredda plattor (sulor). En hel platta fungerar lite som en båt. Den flyter ovanpå. En sådan platta kan du inte ta hål på utan stora risker. Utbredda plattor göts direkt mot oschaktad mark. Där är det viktigt att man inte dränerar under sulans lägsta nivå. Eftersom det är ett 50-talshus gissar jag på det senare. Om du vill ha fler synpunkter måste du publicera en sektionsritning.
Tack! Ja jag gissar oxå på det sistnämnda. Infogade lite bilder i ny kommentar ovan för lite fler synpunkter! :)
 
Vad bra! Då är det inga problem med att sänka golven. Som sagt, ingen ny dränering på lägre nivå än sulorna. De flesta fuktproblem i källare uppstår inte som följd av dålig dränering utan på grund av att vattenånga i varm inneluft kondenserar i kalla oisolerade betonggolv. Så det är viktigt att ha isolering under när du gjuter nya golv.
 
J justusandersson skrev:
Som sagt, ingen ny dränering på lägre nivå än sulorna.
Varför?
 
Om sulorna är gjutna på oschaktad mark, riskerar en dränering på lägre nivå att underminera markens hållfasthet, framför allt om den består av lera. Eventuella åtgärder bör föregås av geoteknisk undersökning.
 
J justusandersson skrev:
Om sulorna är gjutna på oschaktad mark, riskerar en dränering på lägre nivå att underminera markens hållfasthet, framför allt om den består av lera. Eventuella åtgärder bör föregås av geoteknisk undersökning.
Men en dränering måste väl ligga under sulans underkant för att ge effekt?
Jag bor själv i ett likadant hus och går i tankarna att utföra samma åtgärds som chillevillen. Enligt uppgift från en granne står mitt hus på mark som blivit uppfylld med sprängsten (ca 1,5m) och har aldrig varit dränerat. Dagvatten leds bort i rör några meter ut i gräsmattan. Finns två bostadsrum på bottenplanet som har uppreglade golv (frigolit och spånskiva) och påreglade väggar med vanlig isolering och gips. Finns provhål i både golv och vägg och det har alltid varit torrt där. Denna åtgärd gjordes för 20 år sen.
Har på utsidan grävt längs sulan för att se var den slutar men efter att ha kommit en meter ner utan slut gav jag upp. Enligt sektionen ska den ligga på 1,5 meters djup men det är ju inte alltid de stämmer. Så det finns gott om utrymme att gräva neråt utan risk för ras/sättningar. Men det som grämt mig länge är hur man ska göra med dränering. Är det bortkastade pengar i det här fallet?
Håll gärna tråden uppdaterad. Kan bli väldigt värdefull information!
 
Vad jag skrev om att inte lägga dräneringen djupare än sulans underkant gäller när grundläggningen har skett på oschaktad mark (=undergrund). Särskilt lera är känsligt. Grundvattensänkningar är en klassisk orsak till sättningsskador. Grundläggning på sprängsten etc ger helt andra förutsättningar.

Jag tycker det är svårt att säga något generellt om dränering. Topografi och markbeskaffenhet spelar stor roll. Många fuktproblem i källae har mer med inomhusförhållanden än dränering att göra. Samtidigt kombinerar många en omdränering med utvändig isolering av källarväggarna, vilket för det mesta är positivt.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.