Jag har sågat ut i källarväggen för att sänka samt sätta större fönster i källaren. Tomutrymmet ovanför de nya fönsterna kommer fyllas med en ram byggd av 95x45 reglar. Denna ram sätts ca 12cm från putsen på ytterväggen. Vidare byggs ramen utåt mot fasadputsen med EPS och fibercementskiva som sista lager innan jag putsar jämnt med ytterfasaden. Idag är källaren sockel målad med ngn typ av plastfärg.

Min fråga
Ska jag klä träramen med plast? Eller ska jag bara sätta in den som den är? Jag kommer att köra med mekanisk ventilerad vägg på insidan. Det gör ju också att det tätas mellan vägg och ev platonmatta.
 
A Andy82 skrev:
Jag har sågat ut i källarväggen för att sänka samt sätta större fönster i källaren. Tomutrymmet ovanför de nya fönsterna kommer fyllas med en ram byggd av 95x45 reglar. Denna ram sätts ca 12cm från putsen på ytterväggen. Vidare byggs ramen utåt mot fasadputsen med EPS och fibercementskiva som sista lager innan jag putsar jämnt med ytterfasaden. Idag är källaren sockel målad med ngn typ av plastfärg.

Min fråga
Ska jag klä träramen med plast? Eller ska jag bara sätta in den som den är? Jag kommer att köra med mekanisk ventilerad vägg på insidan. Det gör ju också att det tätas mellan vägg och ev platonmatta.
Normalt sett tror jag du skall vara försiktigt med fuktspärr i en källare då fukten behöver kunna ventileras ut ur konstruktionen och det ofta är risk för att den kommer in på ngt sätt där.

Men är det ett modernt bygge med en redan nu diffusionstät vägg/golv/tak så skall du kanske behålla det och se till att täta ordentligt och tejpa osv om du byter ett fönster.

Är det ett gammalt hus (20+ år) hade jag inte satt in plast i en källare, och är det bara plast vid fönstret så hjälper det ju f.ö. inget heller)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.