Hej,

Vi håller på att låta installera ett nytt frånluftssystem. Ventilationsfirman har satt en EC-fläkt med varvtalsreglering (https://ventilation.se/systemair-k-125-ec-sileo.htm), men elektrikern har installerat en extern femstegstrafo. Vad jag förstår behövs inte någon extern trafo utan man reglerar varvtalet med en intern potentiometer. Vi har inte hunnit prata med elektrikern om det här ännu, men funkar det ens med trafo på en EC-motor?
 
Du ska inte ha någon trafo till den fläkten. Se till att du hålls fri från ev kostnadsdribbel pga den stora kompetensbristen elektrikern visat.

Det är givetvis verkningslöst med trafon och i sämsta fall skadligt om man kör på de lägsta stegen och underspänning.
 
  • Gilla
Kahuna och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du ska inte ha någon trafo till den fläkten. Se till att du hålls fri från ev kostnadsdribbel pga den stora kompetensbristen elektrikern visat.

Det är givetvis verkningslöst med trafon och i sämsta fall skadligt om man kör på de lägsta stegen och underspänning.
Tack för snabbt svar, vi får prata med elektrikern. Men hur kommer fläkten ens reagera? Jag antar att den kommer försöka reglera varvtalet enligt potentiometerns inställning oavsett vilket läge externa trafon ställs på. Det lär bli svettigt för regulatorn om inspänningen ställs ner för mycket.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Testade lite nu, läge 3, 4 och 5 så går fläkten med olika varvtal men på 1 och 2 står den still.

En tanke varför elektrikern ändå gjort som han gjort är att potentiometern sitter bakom täcklock tillsammans med 230. Det borde innebära att jag som lekman egentligen inte får lyfta locket och ändra varvtalet själv, och då behöver det ju finnas någon varvtalsreglering på utsidan. Det går ju å andra sidan att lösa med en extern potentiometer.
 
Redigerat:
K Kahuna skrev:
Testade lite nu, läge 3, 4 och 5 så går fläkten med olika varvtal men på 1 och 2 står den still.

En tanke varför elektrikern ändå gjort som han gjort är att potentiometern sitter bakom täcklock tillsammans med 230. Det borde innebära att jag som lekman egentligen inte får lyfta locket och ändra varvtalet själv.
Fresta inte lyckan genom att köra den vid reducerad spänning det är helt fel i sammanhanget och elektrikern som gjort så är som sagt inte helt kompetent för jobbet. Tanken bakom har inget med om du skulle få lyfta på locket att göra det går givetvis fint och vill du kan du sätta en extern pot om det ändras frekvent.
 
GK100 GK100 skrev:
Fresta inte lyckan genom att köra den vid reducerad spänning det är helt fel i sammanhanget och elektrikern som gjort så är som sagt inte helt kompetent för jobbet. Tanken bakom har inget med om du skulle få lyfta på locket att göra det går givetvis fint och vill du kan du sätta en extern pot om det ändras frekvent.
Då slutar jag ändra! Det jag vill göra är att reglera flöde efter behov på lågspända sidan, men inte manuellt. Just nu finns ingen ytterligare reglering, men jag funderar på ett trådlöst system med sensorer för luftfuktighet som reglerar styrspänningen.
 
K Kahuna skrev:
Då slutar jag ändra! Det jag vill göra är att reglera flöde efter behov på lågspända sidan, men inte manuellt. Just nu finns ingen ytterligare reglering, men jag funderar på ett trådlöst system med sensorer för luftfuktighet som reglerar styrspänningen.
Då blir det ju bra med 0-10 V mot fläktens styringång från ditt yttre system.
 
GK100 GK100 skrev:
Då blir det ju bra med 0-10 V mot fläktens styringång från ditt yttre system.
Precis, det var så det var tänkt.
GK100 GK100 skrev:
Då blir det ju bra med 0-10 V mot fläktens styringång från ditt yttre system.
Precis, det är den jag vill styra på sikt. Tack för dina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.