Jag har inte tidigare använt borrhammare för att mejsla med. Här är det ett 16 mm pexrör med kabel inuti som skall mejslas fram en ca 15 cm.
Jag tittade i instruktionsboken för Bosch GBH 2-22RE och där nämns nåt om en extra MV200 mejeltillsats vid mejsling.
Mejseln passar annars rakt ner i SDS-Plus fästet som sitter på borrhammaren.

Vad händer om jag försöker på att mejsla utan detta tillbehör?

 
Jag la nu märke till att det inte verkar finnas möjlighet att koppla bort borrfunktionen på borrhammaren. Finns bara två lägen verkar det som: borrning utan slagfunktion och borrning med slagfunktion, men kan inte hitta endast slagfunktion.

Kanske tillbehöret MV200 fixar detta på nåt magiskt sätt?
 
  • Gilla
Navid
  • Laddar…
Stämmer bra... Mojängen kopplar bor rotationen så det blir möjligt att mejsla. När jag köpte min borrhammare på K-rauta så försökte jag beställa mojängen, men "experten" förklarade att någon så´n finns det inte. Inte ens när jag viskade Bosch egna beställningsnummer var han möjlig att övertyga. "Det finns inget som kan stänga av snurret!" I en annan affär gick det galant... Jag tycker den gör sitt jobb, ska man byta mellan borrning och mejsling tio gånger om dagen är det kanske lite besvärligt, men för en amatör som behöver snurrfritt nå´n gång ibland är det helt ok.
 
bigsnucke skrev:
Stämmer bra... Mojängen kopplar bor rotationen så det blir möjligt att mejsla. När jag köpte min borrhammare på K-rauta så försökte jag beställa mojängen, men "experten" förklarade att någon så´n finns det inte. Inte ens när jag viskade Bosch egna beställningsnummer var han möjlig att övertyga. "Det finns inget som kan stänga av snurret!" I en annan affär gick det galant... Jag tycker den gör sitt jobb, ska man byta mellan borrning och mejsling tio gånger om dagen är det kanske lite besvärligt, men för en amatör som behöver snurrfritt nå´n gång ibland är det helt ok.
Passar den bara på Boschmaskiner?

//Daniel
 
Till riktigt små jobb kan det funka att mejsla med borrhammare men man mejslar inga stora saker. Det tar alldeles för lång tid. Det går typ 10ggr så fort med en hyrd bilhammare.
 
Köp en borrhammare med bilningsläge på ex. biltema eller bauhaus. Kostar troligen mindre än din tillsats. De billiga maskinerna fungerar förvånansvärt bra. men håller troligen inte alls lika länge som din bosch. Men att köpa en sådan maskin kostar ungefär vad det kostar att hyra en proffsmaskin per dag.
 
Jag kan ju iaf säga att jag skulle hyra en röd maskin om jag skulle bila ngn gång ibland. Kraften att bila i en sådan maskin är ju minimal, går nog fortare med slägga och huggmejsel. Maskinen skall göra jobbet, och hyra en kombihammare en dag kanske kostar 150-200kr
 
hempularen skrev:
Köp en borrhammare med bilningsläge på ex. biltema eller bauhaus. Kostar troligen mindre än din tillsats. De billiga maskinerna fungerar förvånansvärt bra. men håller troligen inte alls lika länge som din bosch. Men att köpa en sådan maskin kostar ungefär vad det kostar att hyra en proffsmaskin per dag.
Min förra borrhammare var faktiskt inköpt på Bauhaus. Tyvärr var det den modellen som hade handtag gjorda av plast återvunnen från Tjernobyl eller nåt ;-) Efter det köpte jag Boschhammaren. Hittade den på erbjudande för ca 1400 kr på K-rauta vartefter jag for till Bauhaus och fick köpa samma borrhammare hos dem för 1400kr-12% på deras prisgaranti. Tycker faktiskt att det är rätt smutt med Bauhaus 12%lägstaprisgaranti samt att dem ger 5års garanti på alla elverktyg köpta hos dem.

Annars tycker jag att Gör Så Här hade en bra genomgång av vilka elverktyg man kan köpa som lågpris, mellanpris eller toppmodell baserad på hur ofta man användar dessa. Nån annan som har läst den genomgången?

 
MV200 är ju precis vad jag behöver. :)
Var finns det att köpa och vad går den på?
Gärna nära göteborg eller nätbutik.
 
Martin_Blomberg; har du en länk till den sammanställningen?

//e
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.