Hej, Vi tittar på ett hus som vi vet kommer behöva dräneras, ny el, nya avlopp och även fixa taket. Frågan är behöver man ta in en besiktningsman. Man ser ju de flesta problemen. Här under ser ni husets byggnadssätt.

Byggnadssätt

Grund: Betonghålsten. Stomme: Lättbetong/trä. Bjälklag: Betong. Fasad: Puts, reverterad. Takbeklädnad: Tegel.

Tänkte att det kanske inte behövdes ta in en besiktningsman eftersom husets grund och stomme är någon sorts betong. Men finns det något som jag inte har tänkt på som besiktningsmannen skulle kunna tipsa om.

Kan även tillägga att en del renovering har påbörjats men som inte har avslutats som golvvärme, badrum har byggts men inget är färdigställt etc. Man kanske borde ha någon som tittar på detta dock.

Skulle uppskatta era tankar.
 
Jag hade lite liknande fundering när jag köpte ett äldre hus på landet som fritidshus. Men även om det delvis var ett renoveringsobjekt med ett antal tydliga fel som behövde åtgärdas så valde jag att anlita besiktningsman ändå. Mest för att få en mer komplett bild av vad som behövde åtgärdas och få en del vägledning och prioritering inför fortsatt renovering. Det kan ju t ex vara lite surt om man renoverar badrummet och sedan upptäcker fel med avloppet eller dyl.
 
O
Det beror mycket på ur tekniskt kunnig man är själv...eller med ens kontakter...
Köper man ett renoveringsobjekt kan se besiktningen som en rapport över vad som måste fixas...
 
peternicklas
Vi köpte ett snarlikt hus mad samma typ av fel. Besiktning blev det och vi tjänade 15000:- på detta samt att man får en bild över ev. andra fel.
 
OK. Tack för de snabba svaren. Då borde man kanske ta in en besiktningsman. Men vet ju inte om personen har byggt rätt, kan va bra och ta reda på det, Kan ju inte förvänta sig att de har byggt rätt.

Då får vi se om man får huset bara. Den svåra biten är kvar.
 
En normal överlåtelsebesiktning ger inte så väldigt mycket för en hyfsad insatt köpare men samtidigt är det inte så väldigt mycket pengar det rör sig om. Känner man sig osäker är det lika bra att anlita ett besiktningsföretag men man ska inte räkna med några djupgående undersökningar, utan man får reda på det mest uppenbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.