Kanske något luddig topic på den här tråden, men jag har lite bilder som kanske hjälper till att förklara.

Frågan är: Kan jag ta bort pelaren i garaget utan att gör någon åtgärd? Om det behövs en åtgärd, vad ska jag göra isf? Här kommer problemet...

Till huset jag har köpt står det ett vidbyggt dubbelgarage. Detta garage har haft platt tak fram till 1999 då taket restes. Resningen är gjord ovanpå de gamla takstolarna med en mycket korkad bärande pelare mitt i garaget. Det är den som står mitt i garaget som väggen är byggd mot enligt bilden nedan.

DSC01358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget ser ut så här på utsidan:
8422057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8422050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8422047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppe på vinden har man då ställt nya takstolar ovanpå tvärs mot dom gamla så här:

2013-03-13 17.01.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-03-13 17.01.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-03-13 17.01.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan är att jag ska göra ett stort enbils garage med avsedd verkstadsdel och därför behöver jag ta bort pelaren. Helst skulle jag dessutom vilja korta ner dom gamla takstolarna på sträcka av ca meter så jag kan öka på takhöjden de cm som dom gamla takstolarna är.
Tror ni att dom nya takstolarna är självbärande, eller måste dom bäras upp av dom gamla?
Kan jag kanske växla av dom nya stolarna genom att lägga en balk ovanpå dom nya?
 
med all sannolikhet är dom självbärande, du kan inte hitta någon stämpel eller märkning och se vilken fabrik som gjort dem och ringa och kolla med dom?
 
Jag vet vilken firma som rest taket, så jag kan alltid fråga dom. Vill dock vänta till jag har tillträde till huset om 2 veckor...
Men dom ser onekligen ganska rejäla ut, rejälare än vad jag kom ihåg iaf..
 
Dom ser självbärande ut, men konstruktören kan ha räknat med gamla konstruktionen.
Speciellt över portarna eftersom det är så stort överhäng.
Iom det överhänget fås en brytande kraft på ett ställe som normalt sett i den konstruktionen har en dragande kraft på sig.

Finns det några kraftiga balkar över portarna, eller vilar de nya takstolarna på gamla hammarbandet?
 
Drömmen är ju att flytta ut väggen med portarna, eller väggen med en bredare port och en dörr som det ska bli.
Jag får kolla det andra när vi fått huset.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Frågan är vilken spännvidd det är,troligtvis är det inga problem med ditt projekt men det kan behövas en bärande balk tvärs takstolarna i närheten av mitten på takstolslängden. Att flytta väggen med portarna är inget problem bara du bygger den nya väggen först med ett ordentligt upplägg för takstolarna över portarna. Mät dim. på takstolsvirket och mät alla längd mått och fråga en konstruktör för att få rätt mått på den nya bärande balken. Alt 2 kör en ful ring takstolsfabrikant och be dem räkna ut vad för dimensioner och pris på takstolarna som du behöver för ett garage med dina mått.
 
145x45 är ytterträet och stöttorna är 95x45. Korrekta benämningar har jag dålig koll på. Dom är 9,5 meter långa.
 
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


27 graders taklutning, snözon 1,5
145/145 överram resp. underram ger en självbärande längd upp till 10 meter. Mao är dom vara självbärande?
 
Jag skulle flyttat ut väggen med dörrarna och sedan rivit ur allt gammalt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.