Hej,

Jag bor i ett hus utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse.

Jag har idag en altan som är byggd som ett L vid sidan av mitt hus. Altanen går ca 4-5 meter ut från sidorna idag. Utanför altanen är det ett avstånd på ca 1 meter och sen en bergssida efter att man sprängt ut för att få plats med huset.

Planen är att bygga ut min befintliga altan med några meter då det blir snyggare och dessutom säkrare så barnen i området slipper ramla ner mellan altanen och berget. Problemet är att jag genom detta kommer bygga nära grannarnas tomtgräns.

Jag har pratat med grannarna och de har inga invändningar mot detta. Tvärtom är de nog tacksamma för att vi gör detta då de också har nytta av det.

Behöver jag söka bygglov för detta?
 
Hur hög är altanen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur hög är altanen?
Ca 40 cm. I ena hörnet har jag dock planerat bygga som en trappa för att täcka några stora stenar. Där kan den bli ca 150cm som högsta punkt. Min kommun har dock 180cm höjd som gräns för bygglov på altaner.
 
Claes Sörmland
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Ca 40 cm. I ena hörnet har jag dock planerat bygga som en trappa för att täcka några stora stenar. Där kan den bli ca 150cm som högsta punkt. Min kommun har dock 180cm höjd som gräns för bygglov på altaner.
Det låter inte som en bygglovspliktig altan. Du behöver då inte grannarnas godkännande men för grannfridens skull är det ju alltid bra att ha det.

Vill du göra det säkrare så fyll upp marken 30 cm dör altanen kan bli 150 cm över mark så blir den bara 120 cm över mark. Blir mindre gråzon då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 6 till
  • Laddar…
P
Och undvik att göra nån förvaring under altanen.. även om det brukar bli så till sist så gör det inte tydligt med luckor och grejer så det redan nu är förvaring av diverse där under.

Risken för kontroll och att det tolkas som ett användbart utrymme under är ju större om det är luckor och förvaring där under. Om man nu ligger i gränslandet med höjder

Sen när altanen stått några år och ingen gnällt så brukar det ju sluta med att det är diverse förvaring där under iaf men då är det plötsligt inte lika stor risk för gnäll. och än mindre risk för koll
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Och undvik att göra nån förvaring under altanen.. även om det brukar bli så till sist så gör det inte tydligt med luckor och grejer så det redan nu är förvaring av diverse där under.

Risken för kontroll och att det tolkas som ett användbart utrymme under är ju större om det är luckor och förvaring där under. Om man nu ligger i gränslandet med höjder

Sen när altanen stått några år och ingen gnällt så brukar det ju sluta med att det är diverse förvaring där under iaf men då är det plötsligt inte lika stor risk för gnäll. och än mindre risk för koll
Egentligen ska det inte alls påverka. För enligt PBLs definition av en byggnad (alltså det som kräver bygglov) så (se min fetstilning):

"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"

Nästa sak som kan kräva bygglov är andra bygglovspliktiga anläggningar som är listade i den uttömmande listan i 6 kap. PBF. Inte heller där är förvaring listad annat än "upplag och materialgårdar". Och det går knappast att hävda att en anläggning av denna typ är en sådan.

D v s vill man bygga en förvaringsanläggning med tak och väggar så går det bra utan bygglov men den får inte vara så hög eller bred att människor kan uppehålla sig i den, då blir den per definition en byggnad som ju är bygglovskrävande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen ska det inte alls påverka. För enligt PBLs definition av en byggnad (alltså det som kräver bygglov) så (se min fetstilning):

"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"

Nästa sak som kan kräva bygglov är andra bygglovspliktiga anläggningar som är listade i den uttömmande listan i 6 kap. PBF. Inte heller där är förvaring listad annat än "upplag och materialgårdar". Och det går knappast att hävda att en anläggning av denna typ är en sådan.

D v s vill man bygga en förvaringsanläggning med tak och väggar så går det bra utan bygglov men den får inte vara så hög eller bred att människor kan uppehålla sig i den, då blir den per definition en byggnad som ju är bygglovskrävande.
Problemet är ju när man bygger väggar och dörrar under altanen att det kan uppstå ett utrymme där "människor kan uppehålla sig" att ägaren kallar det förvaring , gräsklippargarage eller lekstuga har mindre betydelse.
Kommer man nära 1,50 M takhöjd i många kommuner eller 1,80 M i vissa så är det plötsligt lätt att uppehålla sig i utrymmet. Finns då väggar tak och dörrar så blir det lättare att hävda att det är bygglovspliktigt. Står det bara stolpar och saknas väggar och golv så är det mycket svårare att vrångtolkning uppstår av okunniga/ nitiska bygglovshandläggare..

Ligger man nära gränserna så är risken att ägaren och kommuner har olika uppfattning vad man har framför sig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.