jag ska bygga en altan som delvis ligger i markplan och delvis inte och funderar på om jag verkligen ska behöva bygglov?

Min altan som är från en vägg och ut har markkontakt i alla hörnen så det är ju att betrakta som marknivå, men det är en hel del luft under pga att vi i samband med husproduktionen sprängt en del så från ursprunglig marknivå är det nog mindre än 1m som mest men nu är det betydligt mer under en del av den tilltänkta altanen.
En altan har ju 4 sidor,
1sida sitter i väggen, 1sida ligger 10cm över gräsmatta, en sida är i stort sett i nuvarande marknivå hela sidan medan den sista sidan till stor del har mycket luft under sig pga nuvarande marknivå.

Vad gäller i ett sånt här fall?

Detta hittade jag som info... men då är ju frågan om det är nuvarande eller ursprunglig marknivå man utgår ifrån.

Tacksam för tips och råd!
Altaner

Man behöver inte söka bygglov för altaner som ligger direkt på marken. En altan blir bygglovspliktig om den kan betraktas som en tillbyggnad, eller byggnad om den är friliggande. För närvarande är altaner lovfria upp till en höjd av 1,2 meter enligt tillgänglig rättspraxis. Omvänt betyder det att altaner som till någon del ligger mer än 1,2 meter över marknivån kräver bygglov.
 
Åtminstonde formellt så är den lovpliktig. Jag vet att vissa kommuner tolkar lagen så att det räcker med 50cm över marknivå för att det skall krävas bygglov.

Och att du hade en annan marknivå tidigare spelar ingen roll. Du har i bygglovet för det bygget fått lov (explicit eller indirekt) att ändra marknivån. Då är det detta som är din marknivå.
 
hempularen skrev:
Åtminstonde formellt så är den lovpliktig. Jag vet att vissa kommuner tolkar lagen så att det räcker med 50cm över marknivå för att det skall krävas bygglov.

Och att du hade en annan marknivå tidigare spelar ingen roll. Du har i bygglovet för det bygget fått lov (explicit eller indirekt) att ändra marknivån. Då är det detta som är din marknivå.

Tack för din input, det ser ut lite såhär som på bifogad 30sekunders skiss.. "hålet under är nästan 3m djupt .. så altanen byggs ju delvis för att inte någon ska trilla ner så det är ju lite som ett skydd också..
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har för mig att det är 60 cm, hittade den här referensen (http://www.svenskfast.se/Templates/Page____1913.aspx), tidigare låg samma info på stockholm kommuns hemsida men nu kan jag inte hitta den. 50 eller 60 cm gör kanske detsamma för dig. Men som vanligt är det ju enklast att kontakta kommunen och fråga. Hur många kvm av altanen är det som skulle kunna kräva bygglov? Om det bara är några enstaka kvm skulle jag inte bry mig om att söka lov, men det är ju jag det...
 
Kan inte tänka mig att du inte kan få din uteplats klassad som terass, och då behövs som sagt inga bygglov.
Främsta orsaken till att kommunen vill ha bygglov för Altaner över en viss höjd är att dom vill säkerställa att räcket byggs på ett godkänt sätt.
 
Nimajneb skrev:
Kan inte tänka mig att du inte kan få din uteplats klassad som terass, och då behövs som sagt inga bygglov.
Främsta orsaken till att kommunen vill ha bygglov för Altaner över en viss höjd är att dom vill säkerställa att räcket byggs på ett godkänt sätt.
Totalt blir den ca 45m2 varav ca 20m2 i mitten har mycket "luft" under sig... Jag kommer att bygga räcke på 2sidor ändå för att matcha den befintliga uteplatsen men även för det på en sträcka om ca 4m vid "hålet" är ca 3,2m ner till marknivån. Räcket vill man ju ha även för egen del
 
Hemmakatten
En terrass/altan kan mycket väl kräva bygglov.

Det är inte bara höjden ovan mark som är viktigt utan även huruvida en terrass/altan ändrar fasaden och dess 'uttryckssätt'.
 
60 cm brukar man säga, det är det att du inte ska kunna utnyttja ytan under altan som förvaring för då räknas helt plötsligt altanen som skärmtak så som jag förstått det.
 
Byggingenjören skrev:
60 cm brukar man säga, det är det att du inte ska kunna utnyttja ytan under altan som förvaring för då räknas helt plötsligt altanen som skärmtak så som jag förstått det.
nja ... skärmtak...så tätt är det ju inte samt att jag är övertygad om att kommunen föredrar att du gömmer ditt skräp under altan istf ha det utspritt på tomten.
:p
Som jag skrev tidigare så är det mycket en säkerhetsfråga, mao hur undviker man risken att falla ner/klättra på räcken.
 
Jag jobbar själv i en kommun som byggnadsinspektör/bygglovshandläggare...

Har inte jobbat så länge så jag har, tyvärr, inte stenkoll på allt ännu men det kommer nog med tiden.

Kommunen föredrar att du inte har något skräp alls på tomten :D

Som sagt, en altan får inte vara för hög, det har absolut ingenting med säkerhet att göra det är "steg 2" i processen är säkerhetsaspekten!
 
Regeringsrätten har fastslagit att altaner mellan 1,4 m upp till 3,2 m kräver bygglov. Över och under är tyvärr fortfarande oklart. Det vanligaste är att altaner som ligger mer än 60 cm ovan mark kräver bygglov. Fråga kommunen hur de ser på altaner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.