Har en fundering om kallvind på enplansbyggnad. Takstolarna står ju c-c 1200, men för att isoleringen skall passa (om man köper rulle) borde man väl lägga in mellanbjälkar mitt emellan takstolarna så att man får c-c 600 som passar 555mm isolering? Eller har jag missat något?
Skall man för enkelhets skull göra mellanbjälkarna som underramen i takstolen?

Sen undrar jag hur man gör med vindtätning i sidled, skall man låta asfaboarden fortsätta upp mellan takstolarna/bjälkarna så den kan utgöra vindskydd?

/Anders
 
Ola78
Detta är ingen rulle men det kallas bjälklagisolering och passar både mellan takstolar c/c 1200 och ovanpå underramen vid samma c/c mått http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20774
Hur menar du med tätningen, är det gavlarna du tänker på? I så fall drar du upp pappen/gispen/asfaboarden eller vad nu har som vindskydd en bit ovanför ca 150 mm eller mer så att det inte blåser in i isoleringen.
 
Perfekt produkt för mina behov, tack för tipset!

Nej, jag tänkte tätningen längs långsidorna. Takstolens tass sticker ju ut kanske 500 mm från yttervägg och takstolen är kanske 250-300 mm hög vid denna punkt. Panelen lägger man ju bara upp till takstolarnas underkant. Utrymmet ovanför ytterpanel men nedanför råspont har ju då ingen täckning utan luften kan blåsa fritt. Man kan ju sätta vertikala lister och board som vindskydd, men jag tänkte att asfan lika gärna kan fortsätta upp, fast har man ingen mellanbjälke att fästa den i blir den kanske vingligt?

/Anders
 
Ja det var så jag tänkte, tacker för infon och exemplen!

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.