Skall gjuta ett litet fundament till utedel till en luft/vattenvärmepump, kommer att vara 1m x 0.65m och 10 cm tjock. Behöver man ha i nån armering till detta eller klarar det sig utan?
 
Hade inte chansat på att skippa armeringen, är ju knappast någon större kostnad och inte häller något större jobb.
 
Nej det är ju ingen större kostnad, jag skaffar lite armering. Jag är helt rudis på gjutning och var jag osäker på om det var självklart eller skrattretande att ha det :)
 
Du behöver ju inte nödvändigtvis använda armeringsnät. Har du lite vanliga armeringsjärn kvar kan du ju slänga ner dom lite kors och tvärs.

Tips: Se till att du får en svag lutning bort från huset på denna platta, periodvis rinner det mycket vatten från VPn.
 
Bra tips där angående lutning, det hade jag nog själv inte tänkt på förräns det var försent!
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Vet inte vilken värmepump du har men det kan tidvis bli mycket ispåbyggnad på utedelen på vintern som därefter ger mycket smältvatten som samlas under utedelen. Jag gjöt i en avloppsbrunn i mitt fundament vilket jag är glad för idag.
Jag har även uppvärmt uppsamlingskärl under utedelen som startas i samband med avisningen och vid minusgrader.

photo4 liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en Thermia Atria vp.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
oceanis skrev:
Vet inte vilken värmepump du har men det kan tidvis bli mycket ispåbyggnad på utedelen på vintern som därefter ger mycket smältvatten som samlas under utedelen. Jag gjöt i en avloppsbrunn i mitt fundament vilket jag är glad för idag.
Jag har även uppvärmt uppsamlingskärl under utedelen som startas i samband med avisningen och vid minusgrader.

[bild]

Har en Thermia Atria vp.
Det där kan ju kanske vara årets mest seriösa bygge :)

Sent from my LT15i using Byggahus
 
oceanis skrev:
Vet inte vilken värmepump du har men det kan tidvis bli mycket ispåbyggnad på utedelen på vintern som därefter ger mycket smältvatten som samlas under utedelen. Jag gjöt i en avloppsbrunn i mitt fundament vilket jag är glad för idag.
Jag har även uppvärmt uppsamlingskärl under utedelen som startas i samband med avisningen och vid minusgrader.

[bild]

Har en Thermia Atria vp.
Ambitiöst! Bra jobbat! :)
 
oceanis skrev:
Vet inte vilken värmepump du har men det kan tidvis bli mycket ispåbyggnad på utedelen på vintern som därefter ger mycket smältvatten som samlas under utedelen. Jag gjöt i en avloppsbrunn i mitt fundament vilket jag är glad för idag.
Jag har även uppvärmt uppsamlingskärl under utedelen som startas i samband med avisningen och vid minusgrader.

[bild]

Har en Thermia Atria vp.
Men är brunnen verkligen helt centrerad?! Snyggt! :-D
 
Perk skrev:
Men är brunnen verkligen helt centrerad?! Snyggt! :-D
Kanske modellanpassad?
 
Modellanpassad till utloppet från utedelen :)
Och fall på ytan ner i brunnen :)
 
  • Gilla
Trebor80 och 1 till
  • Laddar…
Ser kanonfint ut (y)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
oceanis, riktigt snyggt, har funderat på något liknande. - Avloppet fryser inte igen på vintern? det verkar inte ligga så djupt, bara 10cm under mark?

/Abbe_
 
Jag har en värmekabel i brunnen och ut en bit i avloppet. Det fanns en anslutning för denna i utedelen till VP som kopplar på ström i samband med avisningen men det har klarat sig hela förra vintern som var kall utan att jag behövde slå på den. Men jag har värme funktionen på (också kopplad till automatiken) i dropplåten under utedelen för den verkade vilja bygga upp is när det var riktigt kallt ute.
Avloppsrören sticker ner på ca 70 djupt ganska omgående så det är nog ingen större risk för frost i avloppet.
 
Många böjar :p

Ambitiöst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.