Skall lägga nytt laminatgolv i köket och funderar på komfort-golvvärme då jag redan har 2 vatten-radiatorer i köket.
Underlaget är bjälklag i lättbetong och under det källare..

Tunnaste vattenburen golvärme bygger 14 mm vilket är lite för tjockt för mig. dessutom rätt hög kostnad och krångligt. Fast det kanske inte är dyrare än folie; har inte räknat så noga på det.

Så därför funderar jag på elgolvvärme där slingorna är i folie,ca 0,3 mm tjockt.
Frågan jag ställer mig är om jag behöver lägga 3 mm isolering under folien, eller om jag kan lägga folien direkt på lättbetongbjälklaget och sen laminatgolvet ovanpå?

Åsikter?
 
Folien vill jag minnas ska ligga på en platta som är minst 3 mm alt 6 mm. Dett behövs också för att "gömma" kablaget utan att fräsa spår i betongen. Du kommer inte undan detta moment av säkerhetsskäl, förmodligen nöts denna matta sönder mot betongen om den ligger direkt mot?

Jag själv har köpt en annan golvvärme som är som en matta som bygger ca 5 mm och är självreglerande (stort plus).
Jag ska lägga den i ett förråd i garaget på betong. Först ångbeständig plast sedan golvvärmemattan sedan lumppapp och sedan trä eller laminatgolv. Om du kan klara 5 mm så är det ett alternativ.

www.intelliohm.se

Lycka till
 
Tack för tipset.
Jag skall kolla upp det.

Det står ipfs inget om att isoleringsmattan skulle behövas för att skydda folien för Ebeco Foil Kit.
Såg en annan foliegolvvärme på Internet och där verkade inte ngn isolermatta behövas - dock hittar jag inte denna igen.

En annan sak jag nyligen fick höra av en elektriker vara att golvvärmefolie-systemen inte var bra pga av att anslutningarna till folien ofta brände sönder efter några år. Han rekomemnderade kabel men problemet med den är ju att den alltid verkar behövas gjutas in i golvspackel.
 
Ebeco lämnar 10-års garanti på värmegolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.