kontorsråttan
Morsning forat, troligen avhandlats tidigare, men gått mig förbi så jag tar det igen, med fokus på mitt projekt.

Under huset, i krypgrunden, kommer vatten in och efter hydrofor men innan filter sitter en kulventil som skulle vara utmärka att tappa av vatten till utsidan, till bevattning mm.
Den tidigare nämnda kulventilen har en invändig gänga som mäter ca 19mm och enligt Rinkaby rör
G%C3%A4ngguide.jpg
så lutar det åt att vara ½" eller R15.

Tanken var att koppla in sig på den kulventilen och dra lämplig slang genom grundmur på lämpligt sätt för att kunna sätta lämplig avstängningskran och "gardena-koppling" på lämpliga ställen på utsidan.

Hjälp behöves med vad som är lämpligt.

  • Kulventil till slang?
  • Slang, PEM/PEX? det enda jag är säker på att inte använda trädgårdsslang.
  • Avstängning på utsidan?
  • Material för kopplingar, T-stycken mm
  • + något jag glömt

Alla tips & förslag beaktas.
Glömt något för att göra mig förstådd? Fråga.

Tacksam för all hjälp.
 
Redigerat:
Avstängning för avstickaren är en självklarhet tycker jag. Du måste ju t.ex. kunna tömma den slangen på vintern för att skydda från frysning. Tänk på att slangen bör tömmas HELT, även om vissa slangtyper ska hålla för frost, så skulle i alla fall jag vilja tömma slangen. Rinkaby är rätt ställe att handla på i alla fall. De har bra grejor och rätt priser. De har t.ex. Gardena-kompatibla kopplingar helt i mässing som tål att köras över med stridsvagn. PEM-slang med kopplingar i mässing finns också till bra priser. Jag skulle ha använt det till ett sådant projekt, men jag har ingen erfarenhet av PEX-slang, så det kanske är bättre.

En variant på dräneringsproblemet är att dra slangen med fall från stamledningen (börja med en kulventil) och sedan med ett T-stycke skarva en uppåtgående slang som du terminerar med en 90-gradersvinkel på fasaden med en Gardena-adapter på. I T-stycket kan du antingen sätta en stopphuv eller en kulventil. För att dränera hela slangbiten stänger du av den nya kulventilen i början av avstickaren och öppnar sedan kulventilen i T-skarven (eller tar bort huven om du snålat bort ventilen).
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
kontorsråttan
Avstängning fixar sig med kulventilen, men att kunna dränera var ett förbålt bra tips.
Hur kunde jag missat det? Tack fb35523, (y)

Letar men hittar inge bra på övergången mellan ½"/R15 till slangen, helt lost där, hilfe bitte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.