Vårt hus har liggande panel. På måndag kommer snickarna att sätta knutbrädorna. Frågan är om vi ska åka till huset imorgon och olja+grunda ändarna på den liggande panelen? Brukar man göra det eller funkar det utan? De är ju täckta med knutbrädorna egentligen....men ändå vill man ju vara på den säkra sidan och måla om man kan...
 
Tyvärr sent svar men jag hade iaf snabbt oljat dem alt oljat och grundat. Man vet aldrig vad väder och vind kan ställa till med. Säg att en planka slår sig så att den lutar lite utåt mot knuten och vatten rinner inåt med vindens hjälp?
 
Tack för ditt svar Chrille:) Vi åkte ner i går kväll och slängde på lite olja....tror du det räcker eller ska vi åka ner även ikväll och lägga på grund? Alla knutbrädor var inte satta idag nämligen. Eller räcker det kanske med oljan?
 
Jag är ingen expert men jag har i veckan byt stora delar av min liggandes panel runt taket pga att ändarna inte varit behandlade (av tidigare ägare) . Dock är min panel fasade i knutarna då det inte finns några lock/knutbrädor.

Så jag har retat mig som f** att de inte hade lagt 20 min på att behandla dem lite så hade det säkert kunna vänta 10 år till innan man hade behövt byta panelen. I övrigt var panel riktigt fin, förutom hörnornas ändar som man kund trycka i sönder med fingrarna. :@

Jag har blivit lärd att man oljar ett par gånger eller tills att trädet inte suger mer. Färg handeln som jag köpte färg av sa att jag bara skulle grunda 2 gånger med deras grund.

Så det skadar inte att slänga på en runda till sen om ni grundar eller oljar vet jag inte vad som hjälper mest på sikt. Men ni har redan nu gjort det betydligt bättre än inget alls:)
 
att bygga med liggande panel utan knut brädor är idioti
 
Jag vill återuppta denna tråden med problemen att vattnen kan vandra in bakom foder runt fönstren när man har liggande panel. Detta borde vara något som någon funnit en lösning på. Kan man inte få ett stop på något sätt så inte vattnen fortsätter in...

Eller är det som så att den luftspalt man har bakom panelen säkerställer att det hela tiden torkar upp.. Var och varannat nybyggt hus har ju liggande panel nu för tiden...
 
Hmm, har själv liggande panel på huset. Men trodde inte det var ett sånt problem med vatten bakom fodren? Det är ju 10cm foder minst utanpå panelen. Är det verkligen vanligt att vatten tränger in så långt? Jag har inte oljat ändarna under fodren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.