Vi har ett hus från1880 som för ca 15 år sen renoverades och fick ny panel (fäst direkt på stockarna med bara vindpapp mellan, så ingen luftspalt finns/behövs) och målad med slamfärg. Panelen på två sidor är väldigt sliten, torr och sprucken. På vissa ställen kan man skönja timmret.

Bör vi byta panelen på dessa sidor, eller kan man om man inte störs av att det ser lite slitet ut (gillar faktiskt den patinerade looken :) låta det vara och bara fräscha upp med nytt lager slamfärg? Helt enkelt, klarar timmret under sig från fuktskador, eftersom även med en ny panel så kommer ju fukten åt ändå. Och det är korrekt ventilation.
 
Åsa Lund
Om man målar med rödfärg får man räkna med att måla om oftare än om man målar med annan fasadfärg. Om du inte målat om tidigare under femton år sedan panelen byttes så är det nog dags.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hej! Det är målat en gång sen dess och ser ut som om det är dags igen. Det jag undrar är om man bör byta panelen där den är sliten i samma veva, eller om jag kan måla direkt på den slitna (om det alltså är mest en kosmetisk att byta sliten panel eller om man bör göra det pga av risk för fuktskador på timret under (den är som sagt spikad direkt på timret med endast vindpapp mellan. Vad jag förstår stänger man inte in fukt då och det bör ej bli problem, men vill dubbelkolla:)
 
mrsinclair71 mrsinclair71 skrev:
Panelen på två sidor är väldigt sliten, torr och sprucken.
Vad kan det vara som sliter på väggpanelen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad kan det vara som sliter på väggpanelen?
Normalt är det ju sol och fukt som sliter, ordentliga takutstick och fungerande takavvattning kan ju minska slitaget.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad kan det vara som sliter på väggpanelen?
Väder, vind och sol sliter på panelen. Det är bra takutstick och avrinning.

Om man tittar på gamla timmerhus brukar tex stockarna vara rätt torra/spruckna om de är gamla, speciellt på sydsidan. Framförallt om det är målat med endast slamfärg, men så länge de ej är fuktskadat är det ok.

Min fråga var helt enkelt om man böe byta lite sliten panel (målad med slamfärg) som sitter direkt på timret (obehandlat), alltså ifall det är större risk för fuktskador med panel sliten på timmer , än fräsch panel rent visuellt bryr jag mig inte:)
 
Om du nu ska byta panel behöver du ju ha tag i virke av hög klass och montera detta på ett vettigt sätt så problemet inte återkommer på orimligt kort tid en ggn till.
Jag tror inte Beijer och Byggmax i dag säljer nått som är bättre än det som sitter på kåken, om du inte specialbeställer virket är det väl endast montaget du eventuellt kan göra bättre än förra ggn.
 
Åsa Lund
Om det inte smular sönder när du pillar på det lite hårdhänt så behöver du inte byta än.
Om det skulle vara så stora sprickor att du får in lillfingret är det oxå läge att byta.
 
Tack för info. Fick tag på personen som satte upp panelen för 15 år sen. Tydligen är den slitna panelen på två väggar från ungefär när huset byggdes. Därav är den sliten. Han bytte panelen på halva huset och målade den han lämnade. Såg ut som idag då, så jag låter den sitta
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
mrsinclair71 mrsinclair71 skrev:
Tack för info. Fick tag på personen som satte upp panelen för 15 år sen. Tydligen är den slitna panelen på två väggar från ungefär när huset byggdes. Därav är den sliten. Han bytte panelen på halva huset och målade den han lämnade. Såg ut som idag då, så jag låter den sitta
Om jag förstår dej rätt visar sej den slitna panelen vara +100år, då kanske du någon gång i framtiden (eller nästa ägare) får lossa den försiktigt, komplettera drevning runt dörrar och fönster om det behövs, sätta ny vindpapp på väggen och återmontera fasaden omsorgsfullt.
 
  • Gilla
mrsinclair71 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle byta eller skarva i någon bräda där det är värst så inte vatten rinner in. Att bräderna är väderbitna har ingen betydelse så länge det inte är ruttet eller hål rätt igenom.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.