hahalj
Så här ser förutsättningarna ut, källare, tjocka väggar i natursten, ett källarfönster, söderläge. Någon kreativ som har ett förslag på hur jag kan sätta in en PAX-fläkt eller liknande?

14409759846520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gissar att takpanelen är spikad i bjälklaget så det är väl inte så lämpligt att dra för långt genom det, men annars så är det väl det du har att välja på om du vill ha kvar Max ljusinsläpp. Dvs upp i taket och genom bjälklaget ut, eller?
 
hahalj
Har spånisolering i bjälklaget, det kommer rasa ut om jag tar bort takpanelbrädor för att dra en kanal. Hur hanterar jag det? Annars är det en intressant idé.
 
Låt det rasa lite och lägg upp vanlig isolering när du är klar, kapar du takbrädorna behöver ju hålet inte bli så stort? Fogskum har jag annars använt på ställen som jag velat stoppa nedrasande spån.
 
hahalj
Ok, det kanske kan vara en möjlighet.
Nu vet jag inte exakt hur konstruktionen ser ut i vårt gamla hus från -34, men ovanpå grundstenarna ligger väl sannolikt en syll, sedan troligen en kantbalk i ytterkanten av bjälklaget. Hur bra är det att ta upp ett hål i kantbalken för ventilationen? Riskfritt? Vad bör jag tänka på?
 
hahalj
Vad är risken annars med att dra ett ventilationsrör i bjälklaget? Jag skulle ju kunna gå upp genom takpanelen i fönstergluggen nära fönstret, då kanske röret går totalt 20-30 cm genom bjälklaget och sen ut genom panelen.
 
Kärnborra ett snyggt hål genom stenväggen, blir ju snyggast tror jag. Lite puts kan släppa men det går ju att snygga till efteråt.
 
S
mindre fönster med ventilation bredvid är inget bra förslga va?
 
hahalj
Borra genom stenväggen låter som en dyr historia? Det är en halvmeter sten. Hålet blir väl runt 125 mm i diameter.

Att göra ett mindre fönster för att få plats med en fläkt bredvid är absolut intressant, men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Hade varit kul med ett exempel att kolla på? Det får väl byggas som en låda så man kan isolera runt fläkten? Bästa kanske hade varit att hitta en begagnad fönsterbåge som passar i karmen och bygga om den?
 
S
göra en mitt post och ett nytt fönster?
 
Byt fönstret mot glasbetong och sätt fläkten istället för en av glasbetongstenen
 
hahalj
Glasbetong... det var ju riktigt intressant. Det känns som en idé att kolla vidare på. Tack för det tipset!
 
Kanske finns det olika kvalisorter av glasbetong, de jag känner till begränsar ljusinsläppet en del. I ditt fall hade jag varit försiktig med att minska det lilla ljusinsläpp som finns.

Vet flera här på forumet som är nöjda med denna betonghålsågssatsen från Jula; https://www.jula.se/catalog/verktyg...frasar/halsagar/halsagsats-for-betong-189210/

Alternativt kan du enkelt sätta en post i fönstret med fläkten på ena sidan och en måttbeställd glaskassett i den andra delen. Beställer du på nätet för några hundralappar.

Och sist, behöver du ventilationen eller skulle det kanske räcka med en avfuktare?
 
hahalj
I mitt fall spelar ljusinsläppet ingen avgörande roll...det är en tvättstuga...
Ställer mig tveksam till att en betonghålsåg av sådan modell kan ta sig igenom 50 cm granitblock som döljer sig bakom den vita putsen?

Nä, de hetaste spåren är ett mindre fönster + isolerad låda med fläkt, alternativt glasblock med fläkt. Får kolla vad som blir enklast och bäst.

Har redan en rejäl Woods avfuktare som håller nere luftfuktigheten på runt 50%, fläkten vill jag ha för att få lite bättre omsättning på luften, ibland blir det lite för mycket unken källarlukt.
 
hahalj skrev:
I mitt fall spelar ljusinsläppet ingen avgörande roll...det är en tvättstuga...
Jo, men ändå - vi (nåja, min fru om sanningen ska fram) tillbringar ganska mycket tid i tvättstugan - då är det rätt trevligt om det finns dagsljus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.