Hmm..
Jag har bara enfasuttag där jag är - och behöver trefas till svetsen...
Vad göra..??
- Nej, inte ta dit en elektriker och koppla om elsystemet - det är (tyvärr) inte min lokal

Trefashona och tre kablar med vanlig stickpropp i änden - och så in i tre olika vägguttag eller :cool:
 
T
Passande namn. ;)
Nog lär det slå gnistor om en sån koppling, och det är inte ens din lokal..... hua.
Kolla med ägaren om det finns riktig 3 fas någonstans i huset, som man kan koppla ifrån, en svets brukar ligga mellan 16 > 32A beroende på utförande så där skulle jag kosta på mig en behörig elkille, med tanke på ditt tänkta koppling.

Du kan ta en titt på min tråd om det kan hjälpa, innan du ev grillar ditt hyreskontrakt.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5674
 
Håller med ovanstående och pakar ner grilloljan.......

Mer allvarligt så är det elektirkerjobb att fixa till ett trefasuttag.

Hur ska du tex veta att dina tre uttag är från de trre olika faserna?
 
:)

Nej jag tänkte väl att det inte var någon bra idè..
Har tyvärr redan kollat med han jag lånar lokal av och där finns ingen trefas - har aldrig funnits (och skall aldrig finnas sade han - suck)..

Så min lösning är inge bra då, skall det vara tvunget att de tre uttagen skall vara olika faser i skåpet också - suck... Är det alltid så att trefas måste komma från tre olika faser i skåpet??
 
Jaha, det var ju synd..
Får bli gassvets istället då, de är ju något mer mobila.. :)
 
Kemmpi har ruggit fina enfas tig svetsar annars..
 
köp ett elagg med trefas.
borde man inte kunna få trefas av en fas om man bygger ngt som förskjuter fasen/faserna?????
 
Det finns säkert (om inte annat så finns det batteribackupssytem som gör 3-fas av DC), men det lär ju kosta skjortan.
 
T
Har du kollat på www.jula.se eller clasolsson.se ?
Där finns det olika svetsutrustningar för 1-fas m.m, se nedan (Jula):


Svetstransformator
ARKO 140S Svets för hemmafixaren,enklare montagearbeten och lätt reparationssvetsning . Speciellt lämplig för resemontörer som saknar 3-fas ström på arbetsplatsen . Utrustad med termiskt överbelastningsskydd som bryter strömmen om svetsen blir för varm . Svetsströmmen regleras steglöst med hjälp av vredet på fronten . Levereras komplett med svetsskärm och kablar . Nätanslutning 230 V . Svetsström 35-110 A . Effekt 3 kW . Tomgångsspänning 44 V . Säkring 16 A . IP 21 . Isolationsklass H . Elektrodkapacitet 1,6-2,5 mm . Dim 212x330x280 mm . Vikt 13 kg . Stickpropp ingår ej . 699 kr

Portabel svets för svetsning med flussfylld tråd. Svetstråd: 0,9 mm. Nätspänning: 1-fas, 230 V/50 Hz. Max strömförbrukning: 1,4 KW. Säkring: 10 A. Tomgångsspänning: 25-30 V. 2 st svetslägen 60 och 90 A. Intermittens 90 A - 6% A. Skyddsklass: IP21. Mått: 175x330x300 mm. Vikt: 13,3 kg. 1 799 kr

Svetsinverter
S 1600 Svetsinverter S 1600 En bra svetslikriktare för serviceverkstäder och hantverkare . Smidig och lätt vid svåråtkommliga ställen . Vikt endast 7,7 kg . Nätanslutning 1-fas 230-volt, 50 Hz . 16 A säkring . Strömåmråde 5 - 150 A . Tommgångsspänning 80-volt . Max 4 mm . svetselektroder . El och svetskablar ingår . IP-21 . Mått: 145x235x340 mm . 4 995 kr
 
ja jo, det är jag med på att det finns prylar för enfas..
Grejen är att jag redan har en svets och lite annat, kompressor t.ex. som är trefas så det hade ju varit så ruskigt smidigt att kunna använda dessa trots frånvaro av trefasuttag..
 
Men varför vägrar han att dra dit ett uttag, om du pröjsar?? Kostar inte många spänn, om man väljer rätt elmoj!
 
Ingår elen i hyran?? han kanske är rädd att du kommer förbruka en massa mer el om du får trefasuttag??? men ma nkan ju lägga en mätare innan uttaget så kan han ju fakturera dig kostnadeden för det med :cool: även om det inte är roligt med räkningar >:(
 
Gnistan skrev:
Hmm..
Jag har bara enfasuttag där jag är - och behöver trefas till svetsen...
Vad göra..??
- Nej, inte ta dit en elektriker och koppla om elsystemet - det är (tyvärr) inte min lokal

Trefashona och tre kablar med vanlig stickpropp i änden - och så in i tre olika vägguttag eller  :cool:
Det är nog inget du ska pilla med, men vet man var faserna är så visst.

Jag har faktiskt gjort det själv en gång när jag var ung och dum ;)
Vi hyrde en källarlokal i ett trevåningshus.
Och skulle ha igång en 3-fas svarv utan något 3fasuttag i lokalen.
hyresvärden vägrade hjälpa till.
Lätt fixat alla uttagen i vardera våning hade varsin fas ::)
och hyresgästerna var oxå hjälpsamma
En förlängningsladd från vardera våning och lägenhet ner till vår Lokal i källarn ;D
Stickpropparna märkte jag med ett H för höger och ett V för vänster så tanterna stoppade i dom rätt (det är ju lite viktigt i det läget) ;D

Det funkade skitbra ända tills värden började undra hur jag fått igång svarven och såg alla träspån, Jag fick inte ha kvar lokalen :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.