Håller på att bygga ett trädäck på baksidan av vårt lilla radhus och har mer eller mindre lagt färdigt golvet nu. Det som är kvar är 13cm mellan näst sista plankraden och husväggen. Plankorna jag lagt är 95mm breda så det blir inte så bra att använda dessa. Jag skulle vilja ha en en planka som är 130x22 och detta skulle jag behöva 8 löpmeter av.

Självklart skall det vara inpregnerat virke så man slipper lägga nytt golv varje helg. :)

Var hittar jag detta? Jag bor i norrort (norr om Stockholm) så gärna tips därikring om ni vet, annars större företagskedjor som finns "överallt". Byggmax där jag köpt allt material har inte så breda i 22mm tjocklek. Har K-Rauta ett större utbud?

EDIT: Hittade precis K-Rautas reklamblad på deras hemsida och det såg inte ut som de hade mer än Byggmax, nästan mindre. Men de visar kanske inte allt de har. Fanns bara 95x22 och 120x28.
 
Jag drabbades av något liknande i våras.
Om du klyver bort en cm från de sista 7(?) brädorna, bör det gå jämnt ut. Runda av översidan med handöverfräs. Använd radiefräs med radie ca 4 mm. Finns på C.O.

Kolla med papper och penna om det verkligen är 7 bräder som skall klyvas.

Metoden fungerar, och det kommer inte att synas.

Mitt problem i våras var att det var jag hade ca 15 st 11m-längder som skulle kilsågas för att det skulle gå jämnt ut. 0 mm i ena sidan, och 10 mm i andra. Det tog en hel dag.

Ett bra arbetssätt är att skruva fast brädan först, och därefter klyva med cirkelsåg. Därefter handöverfräs, och sen nästa bräda.
 
Så skulle man kunna göra, men jag har redan skruvat fast hela golvet. Att ta upp sex brädrader känns inte aktuellt, får väl i värsta fall specialbeställa bredare bräda för att lägga närmast husväggen.
 
Varför känns det bättre med en för bred bräda än med en eller två för smala?
 
Jaha, du menade att de två sista skall vara 7cm istället för en 9.5cm och en 5cm. Jag fattade det som att du ville att jag skulle ta upp de 6 senast lagda plankraderna á 7.5m och kapa 1cm från varje för att få (140+60)/2 vilket är ungefär 2*95mm. Men nu fattar jag hur du menade. :D

Jo kapa 2cm från den raden jag är på nu innebär att den blir 7cm bred och då har jag kvar 6-7cm som blir en rad som jag gör samma sak med. Så får det nog bli, om jag nu inte hittar en 140*22 som hade passat en lat IT-nisse som mig. ;)
 
Nej, jag menade som du trodde först. Att ta två st 65 mm var ett latmansförslag!
 
kul förslag inför nästa verandabygge?

jag la innifrån och ut... sen kapade jag golvreglarna då jag visste exakt vart jag skulle hamna

lite spill på nån halvmeter per golvregel, men berodde lite på att jag också sänkte bredden på altanen då det var lite för stort mot trappen

lite mer ontopic

köp en 45x145, såga bort en bit och sen planhyvla bort det sista?
 
åk till en riktig brädgård, köp en 22x145 och såga ner den.
 
finns verkligen den dimensionen på tryckat 22mm virke att köpa överhuvudtaget?
 
Det finns. Ring till en proffsbrädgård
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.