Hej!
Jag ska köpa en dubbeldörr som är nedmonterad av en privatperson ikväll. Han verkar lite suspekt så jag är lite rädd för att bli lurad. Finns det nåt sätt att kolla så att dom är dugliga? Isåfall vad är det man ska kolla?

Jag kommer köpa dom utan karm.

tack på förhand!
 
Menar du förutom att kolla så de inte har slagit sig eller har någon udda dimension? (dörrbladen samt gångjärn och kista) Skulle vara att kolla om de blivit söndriga för att något barn har hängt i handtagen?
Men du hittar karm till dubbeldörrarna antar jag?
 
VidarH VidarH skrev:
Menar du förutom att kolla så de inte har slagit sig eller har någon udda dimension? (dörrbladen samt gångjärn och kista) Skulle vara att kolla om de blivit söndriga för att något barn har hängt i handtagen?
Men du hittar karm till dubbeldörrarna antar jag?
Vi tänkte låta en snickare göra karmen till dörrarna. Okej, så du menar att om jag inte ser några synliga skador på dörrbladen eller att dom är i fel mått, så är det kistan man ska kolla?
 
Jag är inte någon expert, men det finns olika storlekar på allt. Jag har dubbeldörrar inne till vardagsrummet och ute till snickarboa. Den inre är välmående och har en massa små rutor. Det största problemet med den är att det ena låset (minns inte om det är övre eller nedre) kärvar ihop väldigt snabbt trots att jag har demonterat, slipat, polerat och smort det. Dörren där ute mår rätt bra med tanke på att den är byggd med spånskiva limmad på cellplast i en enkel träram. Tydligen någon som visste vad de gjorde där då jag gissar på att det är ett hembygge för länge sedan.
Det farligaste för en dörr är att förvaras avhängd å andra sidan.
 
VidarH VidarH skrev:
Jag är inte någon expert, men det finns olika storlekar på allt. Jag har dubbeldörrar inne till vardagsrummet och ute till snickarboa. Den inre är välmående och har en massa små rutor. Det största problemet med den är att det ena låset (minns inte om det är övre eller nedre) kärvar ihop väldigt snabbt trots att jag har demonterat, slipat, polerat och smort det. Dörren där ute mår rätt bra med tanke på att den är byggd med spånskiva limmad på cellplast i en enkel träram. Tydligen någon som visste vad de gjorde där då jag gissar på att det är ett hembygge för länge sedan.
Det farligaste för en dörr är att förvaras avhängd å andra sidan.
tack för info! Varför är det farligt för en dörr att förvaras avhängd?
 
Det är mest att den har en större risk att slå sig om det är så att den är dåligt förvarad. Typ ställd mot en vägg och handtaget tar i och sedan staplas tunga saker mot dörren. Men det är worst case scenario.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.