Har ett gäng sågkjedjor, 10-12 st som behöver lämnas in för slipning.

Vet att man kan fila dom själv, och att det finns slipmaskiner att köpa på jula.
Men vill ändå ha tips på ett bra ställe att lämna in kjedjorna på slipning.

Detta gäller alltså i Göteborgs området.

/Dan
 
Lämnade mina på Floda skog & trädgård, blev som nya.
Skulle tro att göteborg skog & trädgård i sisjön också är duktiga.
Mu(y?)rens sliperi finns ju inne på en tvärgata till friggagatan, om dom slipar kedjor eller ej vet jag inte men knivar är dom "vassa" på.
Har för mig det låg på 20-30:-/st
Dom flest riktiga handlarna har nog den tjänsten.
 
Det får bli att samla ihop kjedjorna och åka till sisjön med dom.
Tack
 
Nu har jag varit på Göteborg Skog och trädgård i Sisjön
Hade med mig 14 sågkjedjor, och dom ville ha 100kr styck för att slipa dom.

Aldrig att jag lägger 100 kr st, så nu får jag leta vidare, har ni fler tips?

Annars får jag väl fila dom själv, men då kommer nästa problem 10 av kjedjorna är Sandvik märkta med 58J och J8 vad är detta för kjedja och vilken storlek på fil skall jag använda.
Kjedjorna är ca 13 år gamla men har aldrig blivit slipade.
 
Ring och kolla med floda skog och trädgård, har som sagt för mig att det låg på 20-30:-/st
100:-/st är ju sjukt dyrt..
 
Lämna in ett par tre kedjor för slipning och sen sköter du dom själv med regelbunden filning så har du kedjor som räcker bra länge. Bara man kommer ihåg att fila ryttarna emellanåt så håller sig kedjorna som nya. Sen är det ju väldigt bra att bara såga i trä, jord och sten funkar inte så bra.
 
Grannen tipsade om att Motorshopen i Mölnlycke slipar kedjor för 50:-/st. Har du 14 kan du säkert få en bättre deal med den gubben.
 
Fick svar från Floda att 1st kostar 70kr 2-6 st 60kr och fler än det 50 kr st att slipa.
Har skickat ett mail till motorshopen också, ligger ju något närmre om inte annat.

Tanken är att skaffa ett filset och försöka underhålla kedjorna någorlunda själv sen.
Annars räcker det att lämna in dom med 3-4 års mellanrum skulle jag tippa. sågar inte så väldigt mycket.
 
Ekberg skrev:
Tanken är att skaffa ett filset och försöka underhålla kedjorna någorlunda själv sen.
Ja "fila på" kedjan bör du i princip göra vid varje tankning även om många inklusive jag själv lätt slarvar med det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.