Hej,

Trots att forumet redan översvämmas av frästrådar hittar jag ingen bra (aktuell) information.
Jag är på gång att smälla ihop ett lite mer permanent fräsbord än det jag har idag. Har redan innan jag kommit igång med bygget insett att jag kommer bli tokig om jag ska hålla på och montera i och ur min existerande fräs hela tiden och jag har därmed insett behovet av en dedikerad fräs i bordet.

Det naturliga valet för detta skulle vara en DW625 eller en T11:a, men tyvärr finns det inte en chans att klämma in en sån i budgeten just nu (iaf inte ifall jag inte skulle snubbla över en riktigt billig begagnad, men det verkar finnas väldigt ont om dom till försäljning). Jag siktar därför istället på en temporär lösning och har börjat scanna marknaden efter billiga fulfräsar istället. Helst skulle jag vilja ha någon som tog 1/2 tum fräsar men som det även går att få spännhylsor till 8mm och 1/4 tum till.
Tittar man på de vanliga kina-ställena (jula, biltema och CO) så verkar det som sig bör vara samma maskin i olika färgsättning som säljs. Den klarar bara 8mm.

Någon som har ett tips om någon fräs som skulle kunna vara lämplig?
Om jag verkligen anstränger ekonomin skulle jag kanske kunna avvara en tusenlapp, men skulle helst komma undan billigare än så. Deta må vara en kortsiktig lösning, men det är just nu det enda alternativet.
 
Fick för 600:- tag på en beggad Cotechfräs på 2100w som Clas Ohlson sålde förut.
Riktigt monster i fräsbordet!

Kom med 6, 8 och 12mm hylsa, men classe hade 1/4" och 1/2" som reservdelar för ca en hundring.
 
Redigerat:
Det låter ju som något som skulle kunna passa mig. Men problemet är att hitta en bra begagnad. Har kollat blocket och tradera de senaste dagarna men det är inte mycket till salu. Var hittar du din?
 
AxxChild skrev:
Fick för 600:- tag på en beggad Cotechfräs på 2100w som Clas Ohlson sålde förut.
Riktigt monster i fräsbordet!

Kom med 6, 8 och 12mm hylsa, men classe hade 1/4" och 1/2" som reservdelar för ca en hundring.
Posta gärna artikelnumren på de där tumspännhylsorna!
 
Kan du vänta ett par veckor så ...

Vet inte vilken CoTech modell det är men de ser stora ut ...

http://www.pn-trading.se/Allaauktioner14/tabid/59/Default.aspx

Titta på auktion "Maskiner och Vektyg 3", objekt 149 och 150. Du behöver visserligen en löpare i Stockholm för att hämta ut "vinsten".

Tänk på att det tillkommer 100:- plus moms på priserna.

Kommer en i Maskiner och Verktyg 4 med.

Finns lite annat gott och blandat där med, bandsågar etc.
 
Har precis kommit ut en annons på en Handöverfräs HITACHI M8V på blocket för 1500Kr. Säljaren finns i Skåne (vilket du verkar till att vara också).
 
Det ser ut som att jag får fundera lite på om jag kan få ihop det med auktionerna i stockholm. Är ju lite besvärligt med avståndet och de begränsade möjligheterna att hämta grejorna

Hitachin på blocket var tyvärr inte så intressant för min del. Dels så tar M8V bara 8mm stål, och för nästan samma pris får man hem 1/2" varianten (M12V) ny från UK. Men framförallt är 1500 mer än jag kan avvara just nu.
Men jag tackar för tipset iaf. Jag hade inte hittat den själv, vilket betyder att jag nu förfinnat mina blocketsökningskunskaper :)
 
Ceson: Tack för länken! Kan du kolla om 1/2" hylsan passar på din GMF 1600? Upptäckte precis att mina spännhylsor från Boschen passade på en gammal Ryobi som jag håller på och bygger in i ett fräsbord...
 
badtastex skrev:
Ceson: Tack för länken! Kan du kolla om 1/2" hylsan passar på din GMF 1600? Upptäckte precis att mina spännhylsor från Boschen passade på en gammal Ryobi som jag håller på och bygger in i ett fräsbord...
Den passar inte, Bosch till vänster Cotech till höger
2014-03-11 14.48.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var faktiskt och beställde 1/2" hylsa till Boschen idag så det var tur att den inte passade;)
 
Hehe, då hade du nog blivit lite sur på mig också... ;)

Var beställde du hylsan? Är själv lite sugen på att beställa lite stål från England men då måste jag ha en till hylsa tycker dock att 300-400kr är för mkt just nu. ;)
 
Jag beställde på Swedol, brukar beställa lite grejor där är säkert inte billigast men trevliga och hjälpsamma till skillnad från lokala Bosch nasaren.
 
Och kostnaden blev?
 
Nu har vi glidit ifrån ämnet och jag ber TS om ursäkt för detta:( Tyvärr så känner jag inte till någon som säljer kraftfull fräs för 12mm/1/2" till bra pris utan tror att begagnatmarknaden och tur är rätt väg att gå.

badtastex skrev:
Och kostnaden blev?
Jag frågade inte efter pris utan utgick ifrån att Bosch inte brukar ha så höga priser på reservdelar:confused:
Men du verkar veta något om priset som jag inte vet, jag får återkomma i frågan när kallduschen kommer:)
 
ceson skrev:
Nu har vi glidit ifrån ämnet och jag ber TS om ursäkt för detta:( Tyvärr så känner jag inte till någon som säljer kraftfull fräs för 12mm/1/2" till bra pris utan tror att begagnatmarknaden och tur är rätt väg att gå.
Inga problem att glida ifrån ämnet. Jag har också kommit till slutsatsen att det nog är begagnatmarkenaden som gäller om man vill hitta en billig 1/2" till bra pris här hemma. Tyvärr finns det ju inte så många att välja på där heller.
Gissar att det kommer att sluta med att jag ger upp kravet på 1/2" tills vidare.
Jag undersökte även möjligheterna att ta hem en maskin från UK där 1/2" är lite större. Det finns ett par kusiner till den 8mm som säljs på jula/biltema/CO för tillfället. En på 2050W och en på 1500W som säljs i UK. Men det blir rätt dyrt med framt. Skulle landa på minst 700-800 verkar det som. Men det känns lite riskabelt att betala så mycket för att ta hem en kina-maskin för att sen ha besvär om/när den går sönder.
Snubblade även över vad som ser ut som samma variant som tidigare såldes på CO. Den säljs av machine-mart i UK. Den kostade över 100£ så det kändes inte så intressant. Men är man på jakt efter spännhylsor kanske man kan höra om de har reservdelar.
http://www.machinemart.co.uk/shop/product/details/cr2-2100w-router-kit-230v?da=1&TC=RV-060412075
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.