Jag är mitt uppe i att köpa hus nu.

Jag behöver lite råd om vad man ska tänka på innan köpet med besiktning och liknande.

Huset jag tittat på senast, och som jag är väldigt intresserad av, har redan blivit besiktigat av säljaren/mäklaren. Men efter att ha läst runt lite här så verkar de inte ge några som helst garantier.
Om man ska besiktiga huset, innan köpet, för att eventuellt reducera budet pga fel, kan man då göra de när man vunnit budgivningen men inte skrivit på papperna?
För tar du dit en besiktningsman och sen kommer någon och smäller dit ett högre bud så är de ju bortkastade pengar. Om ni förstår vad jag menar. Eller gör man klart köpet men skriver något i kontraktet om fel som kan komma upp?

Är de något annat som man borde kolla upp innan för att hålla ryggen fri.
Handpenning, Lagfart och Pantbrev har jag redan kollat upp och räknat ut.
De är dolda eventuella utgifter som jag är rädd för och vill ha koll på.

Länkar till Hemnet här nere så kan ni kolla och se om de är något man ska akta sig för
http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-oskarstrom-halmstads-kommun-domherregrand-4-4555802
 
O
Det är viktigt att själv besiktiga huset, med en egen besiktningsman. (undvik AntiClimax... ja menar anticimex)
Säljarbesiktningen har samma värde som icas reklamblad.
Om du vinner budet så se till att det skrivs in i avtalet att du har rätt att besiktiga huset och om det är alldeles för illa kan kliva av. se till att klausulen skrivs lite som öppet köp.
När det gäller huset tänk på att badrummet ser ut att behöva renoveras ganska snart...
källaren/sluttningsplanet, tänk på fukten. klinkersgolven är bra dessa andas. Väggarna kan vara en risk om de inte är gjorda på rätt sätt. Då betongen behöver kunna andas.
 
Badrummen vet jag att de ska göras om. Och de finns plats för de i budgeten om huset inte blir så mycket dyrare än utgångspriset. För området så är detta ett relativt dyrt hus så jag tror och hoppas att de inte går upp speciellt mycket. Jag vet inte hur mycket fukt de tränger in, om du ser på bilderna så ligger hela tomten upphöjd ovanför grannhusen och vägen. Jag kollade lite på att dränera huset men sen såg jag att huset ligger väldigt högt så de kanske inte är så bråttom med det. Jag får kolla på nästa gång på hur väggarna är byggda.

Tack för hjälpen.
 
Har precis vunnit bud på 1 450 000 och ska skriva papper imorgon.
Jag ska skriva in en klasul om att jag ska besiktiga huset med en egen besiktningsman, och om de är stora skillnader från säljarens besiktning (vilket verkar vara väl utförd) så har jag rätt att hoppa av köpet.
Är de något annat jag ska skriva in? Jag tänkte att man kan skriva in att man ska ha en "funktions-test-dag" innan man tar över huset, där man testar Spis,Ugn, Kyl, Frys, Micro, Panna, Tvättmaskin, Torktumlare, Garageport och allt annat tekninsk. Så man ser att de fungerar, och om de inte gör de så sker ett avdrag på kostnaden för det som är trasigt.

Är de något annat man bör skriva in i kontraktet? Jag ska skriva papper imorgon så vill gärna ha svar snabbt :=)

MVH Johan
 
Du ska skriva en klausul som du själv säger om rätt att besiktiga inom en viss tid (se till att det räcker). Se dock till att det inte står något om villkor för att hoppa av affären som att det ska skilja visst antal punkter, tillkomma åtgärdsbehov för viss summa etc. Det bör stå något i stil med att köpare har rätt att efter besiktning senast 2013-03-01 (tex) rätt att frånträda avtal. Eler att det står att köpare har rätt att frånträda avtal om det framkommer fel som denne ej kan acceptera.

En tillträdesbesiktning eller tillträdesgenomgång är lämpligt att ha den dagen du ska få nycklar och tillträda fastigheten. Då ska ni gå igenom och se till att allt fungerar, att du får alla papper, kvitton etc, rätt antal nycklar etc
 
Tack för svaret :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.