Hej!
Byggde huset 2018 och har tröttnat rejält på hur själva sluttningen ner till gräsmattan ser ut. Både jag och sambon har tummarna mitt i handen och har svårt att komma på idéer. Hur hade ni gjort för att få det mer snyggt/städat? Under själva ”kullen” där det växer hejdlöst är det berg..

PS ignorera gärna den gula gräsmattan, har varit bevattningsförbud ’:)
 
  • Ovårdad sluttning med vildvuxet gräs framför ett enplanshus, stora stenar och gult gräs på grund av bevattningsförbud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med sluttande trädgård och överväxt område på kulle, vid sidan om en gul gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit villa med sluttande kulle av ogräs framför, stenblock i bakgrunden, gulnad gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn sluttning med berg och övervuxen vegetation vid hus, grusuppfart med släpvagn i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu svarar jag utifrån antagandet att ni har barn, det ser ut att vara en sandlåda i kanten av gräsmattan.
Ätbart är alltid kul; hallonbuskar, amerikanska blåbär, smultron och jordgubbar. Fruktträd tar mer tid på sig, men kan också vara till stor och god glädje efter ett antal år.
Vill ni ha blommor är lökväxter och andra sorters perenner bra, för de återkommer år efter år. Jag hade planerat diverse sånt t ex vid det mäktiga flyttblocket vid er parkering, för att markera det.
Trädgården känns mer som ett rum om den är inramad av en häck, staket eller spaljé med klätterväxter (eller en kombo). Det går också att skapa mini-rum i trädgården på detta sätt.

Mitt bästa tips är att ni promenerar i området där det finns äldre hus med uppvuxna trädgårdar, och snor alla bra idéer ni gillar! Då kan ni också se vilka växter som trivs i just er trakt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu svarar jag utifrån antagandet att ni har barn, det ser ut att vara en sandlåda i kanten av gräsmattan.
Ätbart är alltid kul; hallonbuskar, amerikanska blåbär, smultron och jordgubbar. Fruktträd tar mer tid på sig, men kan också vara till stor och god glädje efter ett antal år.
Vill ni ha blommor är lökväxter och andra sorters perenner bra, för de återkommer år efter år. Jag hade planerat diverse sånt t ex vid det mäktiga flyttblocket vid er parkering, för att markera det.
Trädgården känns mer som ett rum om den är inramad av en häck, staket eller spaljé med klätterväxter (eller en kombo). Det går också att skapa mini-rum i trädgården på detta sätt.

Mitt bästa tips är att ni promenerar i området där det finns äldre hus med uppvuxna trädgårdar, och snor alla bra idéer ni gillar! Då kan ni också se vilka växter som trivs i just er trakt.
Tack för svar! Mycket goda idéer! Som du säger hade blomsterlökar gjort sig fint vid parkeringen för att rama in den mer. Jag hade en tanke att kanske plantera syrener eventuellt rhododendron på slänten bakom den stora stenen vid parkeringen. Och försöka plantera lite ätbart på delar av den stora kullen, får försöka komma på en lösning där. En tanke var också att ha en del av den som blomsteräng.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.