Nu är snart huset färdigrenoverat så det är dags att börja planera för den nya altanen. Huset är ett putsat enplanshus med källare. Sockeln är relativt hög: 60 cm, och ytterligare ett antal cm upp till nivå med altandörren. Altanen kommer hamna på ca 75 cm höjd och behöver därmed ett räcke.

Dilemmat: uteplatsens läge på tomten. När huset byggdes vätte gaveln där uteplatsen är mot en skogsdunge. Sedan dess har kommunen sålt den marken och någon gång på 70-talet byggdes ett hus där och i dagsläget vätter i princip vår uteplats mot deras garageinfart. Inte så kul. Så ett räcke som ger någon grad av insynsskydd vore definitivt önskvärt.

Mitt problem är att jag egentligen avskyr träräcken till sten-/putshus, har alltid tyckt det ser taffligt ut men jag inser mer och mer att skapa ett metallräcke med insynsskydd för hela altanen kostar mer än det smakar. Hade altanen inte synts från framsidan hade jag nog inte brytt mig, men nu kommer den synas från entresidan (se ritning).

Jag söker alltså idéer på hur man kan skapa ett snyggt räcke med någon grad av insynsskydd och är öppen förslag (gärna 50-talsaktigt i utformningen eller mer modernt). Om det blir ett träräcke blir det nog att måla det då jag tycker tryckimpregnerat trä ser så ofärdigt ut. Alternativ till trä och smide/stål? Spalje med klängväxter? Eller en häck runt däcket? Öppen för förslag (tar även emot förslag på altanen i sin helhet)!


GQ6HCCV.png

Obs, häcken mot grannen är låg (70 cm) och vår tomt ligger dessutom ca 50 cm lägre än hans så det kommer dröja länge innan häcken är hög och tät. Streckad linje markerar tomtgräns mot annan granne. Altan mot baksida är inte aktuellt då den inte få sol samt att utgången till uteplatsen ligger på gaveln.
 
Jag har sett räcken i glas och metall/trä med ofärgade eller rökfärgade rutor beroende på om man har insyn. Det tycker jag är snyggt. Sen tycker jag klängväxter är ett ypperligt förslag, klematis eller rosor eller en klätterhortensia men då får man passa den, den är riktigt livskraftig och måste tuktas.
 
Jag har lite av samma problem, kanske något högre dock. Uterummet kommer bli rektangulärt, där en bred trappa leder ner längs hela kortsidan. Jag har än så länge dessa alternativ:

1: Bygga en trappa utmed hela långsidan. Stjäl mycket plats i trädgårn, ger inget insynsskydd, ser klossigt ut samt kommer i stort sett användas till att gå i. Inget räcke krävs å andra sidan.

2. Räcke. Trä eller smide utanför glaset. Vet inte, men tror att det kommer se pajsigt ut med ett räcke 30 cm utanför glaset.

3. Bygga en planteringskanal längst ut på trädäcket. Alltså nån form av "ränna" som ligger utanför yttersta trallplankan. Denna ränna kläs sedan med gummi/plast el. dyl. så att man kan fylla med jord och plantera något. Som en häck alltså. Om så krävs kan botten göras av gallerdurk så att överflödigt vatten kan dräneras rakt ner.

4. Bygga nån form av ränna för att där ställa krukor med växter i, längs hela långsidan. Alternativt kan det vara bättre med en sarg istället för en ränna som man sedan ställer krukorna på, så att man får lite höjd.

Alternativ 3 och 4 ger ingen 100%-ig fallsäkring, men om man t.ex. planterar nåt taggigt så håller sig förhoppningsvis barnen därifrån... Jag har inte sett en sån lösning nånstans utan har det än så länge bara i skallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.