Hej allihopa!

Det var ett tag sedan man var inne här men nu är det byggardags igen. Sommarens projekt kommer bland annat att bestå av att bygga en stentrappa mellan två etaget på vår tomt (se bild http://www.villabroden.se/showpic.p...> | </a>&md5=9f42720b8af83d2a257fa42d8f0d26f5 ). Trappan hamnar precis närmast stenpartiet på vänster sida i bilden.

Tanken är att bygga med färdiga betongblock från Starka. Ett steg kommer bestå av ett element 700 mm brett, 350 djupt och 150 högt. Bakom det lägger jag två stycken 350x350 mm plattor för att öka på djupet lite i steget. Frågan är ju underarbetet för trappen. Det kommer att bli en del vikt i o m att varje element väger 84 kg och jag räknar med att lägge 20 st sådana i slänten + 44 st plattor vilket kanske totalt kommer att göra 2 ton trappa. Jag har turen att ha byggt på en rullstensås dvs endast marken består endast av sand och stenar blandat. Har rensat ut alla större stenar ned till ca 10 - 15 cm. Detta har sedan fått stå sedan i våras och är nu packat rejält.

Den stora frågan är om det verkligen behövs ett bärlaget med dessa förutsättningar eller räcker det med de naturliga förutsättningarna??

Tack för alla kommentarer och tips!!

// Matte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.