Hej.
Jag ska flytta till en ny lägenhet. Tänkte hänga upp tv på väggen (60"), det är gipsvägg men är orolig att den kommer ge vika. Så jag tänkte kapa upp kanske 1,5 m bred och 1 m högt hål i gipsen och sätta dit en träskiva. Nu till min fråga,

behöver jag förstärka reglarna? (plåt),

vilken sorts skiva ska jag ha? Troligen är gipset 13mm tjock.

Går det bara att spackla ingen skarvarna?

Hur går jag till väga för att det inte ska svälla eller spricka i kanterna där gips och trä möts? Jag kommer tapetsera över sen men tänkte grundmåla.

Sista frågan, kommer det funka eller är det bara att släppa idén?

Mvh bob
 
Varför inte bara dra fast en plywoodskiva målad i lämplig färg och stor nog för TV fästet ovanpå nuvarande gipsvägg. Så länge plywoodskivan går över ett par reglar med tillräckligt med skruv bör det räcka och skivan kommer att döljas av TVn i alla fall. Krafterna från TVn är mest skjuvande om du inte skall ha ett fäste som du kan vika ut från väggen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi tänkte på de, fast vi skulle helst vilja ha den i väggen, så det ser ut som den sitter på själva väggen.
 
Spacklet kommer förmodligen spricka i alla skarvar så för att få det perfekt behöver du gipsa hela väggen efter du rivit och satt upp plyfan, använd renoveringsgips 6mm.
 
Men du tror inte det går att sätta sånt där nät över skarvarna? Sen om det blir sprickor under tapeten kommer det synas igenom? För insåg att det blir bökigt att göra väggen tjockare, pga av socklar, för då stämmer inte dom måtten
 
Med några riktiga gipsplugg håller det garanterat. Vad väger den? 25kg?
Köp ett fäste till tv'n där skenan är ganska bred så kan du sätta många plugg.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
2st molyplugg räcker för 100 kg på gibs. Väger din tv mer än 100 kg?
 
Tack för svaren, men kommer nog följa jonatans. För har hört mig för lite på jobbet (ett bygge) och det är skeptiska till gips pluggar, har även också dålig erfarenhet av gipsplugg när de glömt att kottla bakom stora radiatorer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.