Hej på er,

Jag har fått några fönster utbytta och passade då också på att få dessa utflyttade en bit så att vi fick lite smyg. Förut satt de i linje med innerväggen.

På första bilden syns våra två öppningsbara fönster. Här tänkte vi ha en liten fönsterbänk i mdf som bara sticker ut några få cm. På sidorna och upptill tänkte vi gipsa och måla. Blir det vettigt att bara såga till en simpel rektangulär bräda som bara sticker ut, eller bör man alltid jacka den så att den går ut några cm längs väggen? Hoppas ni förstår vad jag menar, kan inte facktermerna :)

På andra bilden har vi våra tre fasta fönster i samma rum. Här tänkte vi gipsa runtom i hela smygen och sätta en större fönsterbänk på konsoler på väggen. Till blommor och annat lullull!

Till största funderingen: Bör vi ha foder runtom? Tänker främst runt de öppningsbara fönsterna i kombination med fönsterbänken... Och har man runt de fönsterna så bör man kanske ha runt de andra också? Det är ju på samma vägg!

Tacksam för tips!
 
  • 20160613_194202.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160613_194210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyv ner färdigmålad MDF och sätt runt om i smygen så den sticker ut 5mm utanför gipsen och måla emot bara utan foder. Det blir snyggt och lätt att fixa.
 
Har funderat på nåt liknande, men är tveksam till färdigmålat även om jag gillar tanken. Väggen är ganska sned (vriden på nåt konstigt sätt) och därför blir smygen därefter. Djupet skiljer lite från ena sidan till den andra och jag behöver i så fall med precision snedkapa en skiva så att den ligger perfekt an mot fönstret och samtidigt jämnt med väggipset. Det där låter inte som en uppgift jag vill ta mig an. Risken är att en hammare åker genom mina nya fönster :)

Men det går ju alltid att göra din lösning, fast med fog och färg. Då har man liksom en kant att lägga tapeten mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.